معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی استان اصفهان گفت:"نان"، اولین ماده غذایی است كه بیشترین حجم دور ریختنی‌ها را در سبد مصرف خانواده‌ها دارد.

 دكتر"كمال حیدری" در همایش " تغذیه و سلامتی" در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان افزود: این مساله به نحوه پخت و افراط و تفریط در نظام مصرف مواد غذایی ما برمی‌گردد كه درنهایت باعث فاسد شدن و دور ریختن نان و دیگر مواد خوراكی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وی گفت:این دور ریختنی‌ها تنها شامل نان نمی‌شود بلكه بسیاری از حبوبات نیز به دلیل فرط انباشتگی و نگه‌داری در مكان‌های تاریك و خفه ، دچار بوگرفتگی و فساد می‌شود.

حیدری افزود:اذهان عمومی بر این باور است كه این دسته مواد خوراكی فاسد شدنی نیست لذا باید درباره ضرورت خرید این مواد در حد نیاز و نگه داشتن آن در بطری‌های شیشه‌ای در مكان‌های روشن، فرهنگ‌سازی شود.

وی با اشاره به این كه ‪ ۹۰‬درصد از بیماری‌های تغذیه‌ای به كم آگاهی مردم برمی‌گردد،اظهار داشت:آگاهی درست درباره نوع ماده غذایی و مصرف می‌تواند در امنیت غذایی، انتخاب، تنوع،حمل و نگه‌داری غذاهای پخته و گزینش روش‌های طبخ خام و توزیع غذا بین افراد خانوار تاثیرگذار باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان این كه توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی بستر مناسبی را برای بروز بیماری‌های ناشی از كمبود تغذیه پرانرژی فراهم كرده است، افزود: در زمان حاضر بیشترین بیماری‌های ناشی از تغذیه نامناسب و ناسالم پوكی استخوان، چاقی، دیابت و كمبود خون می‌باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در حضور كارشناسان و اساتید تغذیه ارگانهای مختلف حاضر در همایش گفت: استان اصفهان نیز از این موضوع مستثنا نیست بطوریكه ‪ ۷۲‬درصد مردم استان كمتر از نیاز خود آهن و ‪ ۹۰‬درصد از آنها كمتر از نیاز خود كلسیم دریافت می‌كنند.

وی با اشاره به این كه دو سوم مردم استان نیز ویتامین بی‪ ۲‬كمتر از نیاز خود دریافت می‌كنند، افزود: با توجه به این آمار،اقداماتی در سطح مدارس و ادارات برای آشنائی و مصرف باتغذیه سالم انجام شده كه نیاز است خانواده‌ها و دیگر ارگانها همكاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

در این همایش یكروزه موضوعات نقش تغذیه در توسعه ، بهداشت و ایمنی غذا، تغذیه سالم و نقش ریز مغذی‌ها در سلامت مورد بررسی قرار گرفت و از اساتید تغذیه دانشگاه نیز تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha