یك متخصص پوست و مو با تاكید بر این كه هیچ شامپویی از ریزش مو جلوگیری نمی‌كند و تفاوت شامپوها تنها در تركیبات نرم كننده و حالت دهنده است، گفت: علت ریزش مو در بسیاری از موارد ناشناخته است. بنابراین می‌توان برای درمان آن محركهای رشد مو را تجویز كرد كه ممكن است در برخی پاسخ به درمان مثبت و درعده‌ای دیگر منفی باشد.

دكتر محمد رضوانی متخصص پوست و مو در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد:‌ استفاده از هیچ شامپویی نمی‌تواند باعث رشد و یا جلوگیری از ریزش موها شود. شامپوها در حقیقت بر ساقه مو تاثیر دارد.

وی ادامه داد: میان شامپوهای ساخت داخل و خارج از كشور تفاوت زیادی وجود ندارد و از لحاظ توانایی در شستشو یكسان هستند، تنها ممكن است تركیبات نرم كننده و حالت دهنده آنها متفاوت باشد.

دكتر رضوانی در مورد نحوه شست وشوی موی سر گفت: با توجه به این كه ترشح غدد چربی در كودكان آغاز نشده است، پوست و مو نیاز كمتری به شست وشو دارند، به همین ترتیب بعد از بلوغ نیاز به شست وشو بیشتر و به صورت طبیعی باید هفته‌ای 2 تا 3 بار انجام ‌شود. طبیعی‌ترین و كم ضررترین روش برای كاستن چربی مو، افزایش تعداد دفعات شست وشو است؛ به همین ترتیب شستن زیاد موهای خشك مناسب نیست.

وی با اشاره به تاثیر تغییر فصول در میزان ریزش موها گفت: در اغلب افراد، روند سالانه افزایش ریزش مو وجود دارد به طوری كه معمولا در پایان زمستان و پایان تابستان این روند بیشتر مشاهده می‌شود اما ممكن است در بعضی از افراد متفاوت بوده و به صورت شوره سر نمود پیدا كند.

این متخصص پوست و مو در مورد ضرورت تغییر نوع شوینده‌های مصرفی به صورت دوره‌ای گفت: در استفاده از صابونهای آنتی باكتریال به دلیل این كه بعد از مدتی میكروب‌های سطح پوست به نوع شوینده عادت می‌كنند، بهتر است هر چند وقت یك بار شوینده مصرفی تغییر كند. ‌اما در مورد شامپوها این طور نیست و در صورت سازگاری یك نوع شامپو با موی سر، استفاده از همان نوع توصیه می‌شود.

وی درباره علت ریزش مو در مردان گفت:‌ در 80 تا 90 درصد مردان ریزش مو در سن بلوغ اتفاق می‌افتد كه این نوع ریزش بیولوژیكی است، اگر چه درمانها در این مورد شناخته شده است، اما پاسخ عده‌ای به درمان مثبت و در گروهی دیگر، درمان‌های پیشنهادی جوابگو نیست.

این متخصص پوست و مو در توضیح ریزش مو در زنان اظهار كرد: وجود قاعدگی، كمبود خون و كمبود آهن خون در میزان ریزش مو نقش دارند، همچنین كم كاری و پركاری تیروئید و اختلالات هورمونهای جنسی می‌توانند از عوامل ریزش باشند. در بسیاری از موارد ریزش‌ مو علتهای ناشناخته‌ای دارند. در این موارد محركهای رشد مو تجویز می‌شوند كه باز هم درمان در عده‌ای مثبت و در عده‌ای منفی است.

دكتر رضوانی ادامه داد: گروهی از ریزش‌های مو نیز بعد از یك اتفاق حادث می‌شود. به عنوان مثال در زنان بعد از زایمان ریزش مو ایجاد می‌شود. همچنین تب شدید در كودكان، شیمی درمانی، رژیم‌های سنگین برای كاهش وزن یا استرس شدید می‌توانند از عوامل ریزش مو باشند. چنانچه فرد دچار كمبود آهن، ویتامین‌ها و غیره نباشد، حتی بدون استفاده از دارو، میزان ریزش موی فرد به حالت طبیعی باز می‌گردد.

وی همچنین درباره علت ایجاد موخوره گفت: موخوره یك بیماری بیرونی مو و ناشی از آسیب‌هایی است كه به مو وارد می‌شود. این آسیبها ممكن است در اثر استفاده از مواد شیمیایی (مواد رنگ و فر) و یا آسیبهای ناشی از نور، باد خشك و سشوار باشد كه برای درمان آن استفاده از شامپوهای ملایم و كرم مو توصیه می‌شود.

این متخصص پوست و مو در ادامه درباره علت سفید شدن موها در برخی از نوجوانان گفت: معمولا سفید شدن موها زمینه‌های فامیلی و خانوادگی دارند، سفید شدن زودرس معمولا در سفید پوستان و افراد زیر 20 سال و در سیاه پوستان در سنین زیر30 سال صورت می‌گیرد كه مكانیسم ایجاد آن هنوز شناخته نشده است. به طور كلی سلولهای رنگدانه ساز طول عمر كمتری نسبت به سلولهای ساقه ساز دارند.

دكتر رضوانی درباره تاثیر مصرف ویتامین‌ها در میزان سفیدی موها گفت: بعضی اعتقاد دارند، مصرف ویتامین‌ B در درمان و جلوگیری از سفید شدن موها موثر است، این در حالی است كه در مطالعات بالینی، تفاوت معنی داری میان كسانی كه با این روش درمان می‌شوند و سایرین، دیده نشده است.

وی در پایان تاكید كرد: برای بهداشت مناسب مو، میزان دفعات شستشو، استفاده از ویتامین‌ها و استفاده از املاح به میزان كافی توصیه می‌شود. همچنین استفاده كوركورانه از قرص‌های آهن و انواع داروها در درمان بیماری‌های مو اشتباه است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha