با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا و همچنین توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان عزیز، وزارت بهداشت طی اطلاعیه ای عزاداران سیدالشهداء را به رعایت نکات بهداشتی دعوت کرد.

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است: هرگونه پخت و پز باید در مکان هایی که دارای حداقل شرایط بهداشتی و مورد تایید معاونت های بهداشتی است صورت گیرد.

کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا بایستی قبلا نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و رعایت بهداشت فردی آنها ضروری است. همچنین مواد غذایی اولیه حتما سالم و بهداشتی باشد و ترجیحا از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود و از فرآورده های دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده گردد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده در تهیه و پخت غذا و مصرف در سفره ها استفاده شود و در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا روی سفره ها جلوگیری گردد.

همچنین از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 60 درجه سانتی گراد نگهداری شود و از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

بر اساس اطلاعیه فوق، وزارت بهداشت بر نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگارها و جلوگیری از استعمال مواد دخانی در مراسم تاکید کرد و تهیه و نصب وسایل اطفا حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی را الزامی دانست.

در همین راستا بر جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک از جمله چادرنماز، حوله و غیره به منظور پیشگیری از بیماریهای پوستی واگیردار تاکید شده و آمده است شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع چای و مواد غذایی استفاده می شود الزامی است و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع آب، چای و مواد غذایی گرم از ظروف فوم دار مخصوص توزیع مواد غذایی گرم ترجیحا از ظروف کاغذی استفاده شود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه ضمن توصیه به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی بر جمع آوری، انتقال و دفع زباله های تولید شده به صورت بهداشتی تاکید و عنوان شد توزیع آب ، شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.

همچنین ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد، به نحوی که خونابه پخش نشود.

در پایان این اطلاعیه به کلیه افرادی که قصد توزیع نذورات را دارند توصیه شده است با هماهنگی مسئولین و هیئت های امناء مساجد و تکایا نسبت به دریافت مجوز بهداشتی از مراکز بهداشت محل اقدام نمایند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha