رعایت نكردن درجه نگهداری و پخت غذا به دلیل فعالیت "باكتری ها" و میكروب "سال مونل" یكی از خطرناك‌ترین عوامل تولید مسمومیت غذایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر "حسین جلالی" در همایش تغذیه و سلامتی افزود: بهترین درجه نگهداری غذا پنج درجه بالای صفر ودرجه مناسب برای پخت و گرم كردن غذا ‪ ۶۰‬درجه می‌باشد.

وی گفت: رعایت‌نكردن درجه‌نگهداری و پخت غذا ‪ ۳۰‬درصد ازعلت بروز مسمومیت های غذایی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینكه سالانه هشت درصد مردم جهان از جمله ایران، مسمومیت غذایی را تجربه می‌كنند،افزود: به دلیل پیامدهای جانی و ضررهای اجتماعی و اقتصادی، تذكر موارد ایمنی غذا با نصب برچسب‌ها بر روی بسته بندی مواد غذایی، جزو اولویت‌های بهداشتی بسیاری از كشورها از جمله ایران قرار گرفته است.

جلالی بیان داشت: منشا بسیاری از مسمومیت‌ها بخصوص مسمومیت‌های اپیدمی از گوشت ، غذاهای فانتزی ، چرب و مواد غذایی ویتامینی می‌باشد بنابراین مكان‌های پرجمعیت از جمله خوابگاهها، پادگان‌ها و رستوران‌های سرراهی در صورت رعایت نكردن نكات بهداشتی بزرگترین منبع مسمومیت غذایی می‌باشند.

این استاد دانشگاه با بیان این كه ‪ ۶۸‬درصد عوامل مسمویت غذایی باكتری‌ها و بعد میكروب "سال مونل" می‌باشد، گفت: به منظور پیشگیری‌از مسمومیت غذایی، همكاری بین بخش‌ها در زمینه نحوه تولید، نوع كود مصرفی تا مصرف و بسته بندی سالم غذا از جمله دستورات بهداشتی بین‌المللی برای ایمنی غذا است، كه در سال‌های اخیر به اجرا در آمده است.

وی افزود: با توجه به این كه مسمویت غذایی فرصت زیادی را برای شناسایی و نحوه زمان می‌طلبد، نیاز است از سلامت و ایمنی غذا با مطالعه برچسب‌ها به خصوص برای كوچكترها، زنان باردار و افراد سالخورده مطلع شد و درصورت مشاهده موارد را به فروشنده و مراكز بهداشت اطلاع داد.

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم یادآور شد: به دلیل گستردگی پخش نذورات، لازم است طباخان نسبت به‌ایمنی غذا بخصوص گوشت اطمینان حاصل كنند و به بهداشت فردی و جمعی خود در مكان تهیه غذا توجه بیشتری نشان دهند.

در همایش استانی تغذیه و سلامتی كه در دانشگاه علوم پزشكی‌اصفهان برگزار شد موضوعات نقش تغذیه در توسعه، بهداشت و ایمنی غذا، تغذیه سالم و نقش ریزمغذی‌ها در سلامت مورد بررسی قرار گرفت و از اساتید تغذیه دانشگاه تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha