مقام‌های بهداشتی آمریكا روز سه‌شنبه اعلام كردند كه گرمایش زمین می‌تواند موجب انتقال بیماری لاعلاج "دنگو" از مناطق نیمه استوایی و شیوع آن در آمریكا شود كه این امر تلاش‌های زیادی را برای مقابله با آن می‌طلبد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، "آنتونی فاوسی" مدیر موسسه‌ی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی آمریكا گفت احتمال بروز گسترده بیماری دنگو در آمریكا، یك واقعیت است.

وی در تحلیلی در نشریه "آمریكن مدیكال اسوسیشن" برانجام تلاش‌های بسیار بیشتر برای مبارزه با این بیماری، تاكید كرد.

در این تحلیل آمده است كه تب دنگو با علائمی شبیه به بیماری آنفلوآنزا كه ابتلا به آن در كودكان و افراد مسن خطرناك است، "در مرز آمریكا با مكزیك و همچنین در پورتوریكو جدیت بیشتری یافته است."
براساس این تحلیل، با وجودی كه در زمان حاضر ابتلا به بیماری ناشی از تب دنگو در آمریكا در كمترین میزان قرار دارد، اما گرمایش زمین و كمبود تلاش‌های مربوط به كنترل جمعیت پشه‌های عامل گسترش این بیماری، می‌تواند موجب افزایش تولید مثل این پشه و انتشار بیماری در مناطق شمالی كشور شود.

تب دنگو كه سالانه حدود ‪ ۵۰‬تا ‪ ۱۰۰‬میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند و ‪ ۲۲‬هزار نفر بر اثر آن جان می‌بازند، ازجمله‌ی مهم‌ترین بیماری‌های عفونی در حال ظهور مجدد، تلقی می‌شود.

فاوسی در تحلیل خود هشدار داد كه مقام‌های بهداشت عمومی باید این تهدید را جدی بگیرند، زیرا درمان و یا واكسن خاصی برای مبارزه با تب دنگو در دست نیست.

سازمان جهانی بهداشت سال ‪ ۲۰۰۷‬را از لحاظ ابتلا به بیماری دنگو با سال ‪ ۱۹۹۸‬كه حدود یك هزار و ‪ ۵۰۰‬قربانی در آسیا گرفت، قابل قیاس دانسته است.

تب دنگو، یك بیماری بومی مالزی است و از سال ‪ ۲۰۰۳‬تاكنون موارد ابتلا به آن سالانه ‪ ۱۶‬درصد افزایش نشان داده است. مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری در مالزی در سال ‪ ،۲۰۰۴‬به رقم بی‌سابقه‌ی ‪ ۱۰۲‬نفر رسید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha