نتایج تحقیقات پژوهشگران بین المللی نشان می دهد که از مجموع 480 ژنی که در فرایند تقسیم سلولی انسان مشارکت دارند، بیش از 100 ژن در فعالیت غیرعادی تقسیم سلولهای سرطانزا شرکت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تیم بین المللی از محققان آمریکایی و آلمانی به سرپرستی دانشگاه کرنگی ملون که نتایج یافته های خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم" (PNAS) منتشر کرده اند، با استفاده از تکنیکهای بیولوژی محاسباتی کشف کردند که در فرایند تقسیم سلولی 480 ژن شرکت دارند که از این تعداد 100 ژن در فعالیت غیر عادی تقسیم سلولهای سرطانی دیده می شوند.

این دانشمندان در این تحقیقات با بررسی این نکته که در تقسیم تومورها، سلولها می توانند نه تنها با یک ژن ویژه در ارتباط باشند، بلکه همچنین عدم فعالیت و یا فعالیت غیر طبیعی بسیاری از ژنها به ویژه در مدت تقسیم سلولی می تواند در بروز تومورها موثر باشد.

این محققان ژنهایی را شناسایی کردند که در فرایندهای گسترش توموری مشارکت دارند که از جمله آنها می توان به PER2 و HOXA9 اشاره کرد.

از میان این ژنها به خصوص سه ژن حضور دارند که مسئول اصلاح جهشهایی هستند که در طول تقسیم DNA در مواد ژنتیکی DNA ایجاد می شوند.

این درحالی است که در کل 118 ژن وجود دارند که در سلولهای توموری منجر ادامه سیکل سلولی به روشی صحیح می شوند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "به نظر می رسد این ژنها بسیار مهم باشند اما ما هنوز نمی دانیم که نقش کلیدی آنها چیست و چگونه می توانند به عنوان یک هدف دارویی جدید در درمان سرطانها مورد استفاده قرار گیرند."

استفاده از تکنیکهای رایج برای شناسایی کامل فعالیت این ژنها در دوره سیکل سلولی سلولهای انسان با سختیهایی همراه است. به همین منظور این دانشمندان از یک متد محاسباتی رایانه ای جدید کمک گرفتند که حلقه شکن نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha