یک روانپزشک گفت: میزان افسردگی پس از زایمان در بارداری ناخواسته، حدود 90 درصد است؛ به طوری که این افراد پس از آگاهی از بارداری خود خواهان سقط جنین هستند.

دکتر « محمدرضا ایران نژاد » روانپزشک و مدرس دانشگاه تربیت معلم در گفت وگو با ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، گفت: افرادی که دچار بارداری ناخواسته می شوند از ابتدا مشکلات تفکری و رفتاری داشته و به عبارتی از آمادگی کافی برای ازدواج برخوردار نیستند.

وی با اشاره به این که این افراد هیجان مدار بوده و کنترل روانی شان بیرونی است و مسایل زندگی را معمولا نشات گرفته از شانس می دانند تا انتخاب، افزود: آستانه تحمل این افراد پایین است. به همین دلیل مهارت‌های زندگی و حل مساله آنها همچنین خوش بینی و امید در آنان کم است.

وی با اشاره به این که میزان پرخاشگری کلامی این افراد بالا بوده و افسردگی پس از زایمان در آنها حدود 90 درصد است، ادامه داد: از آنجا که این افراد مساله مدار نبوده بلکه هیجان مدار هستند، لذا پس از آگاهی از بارداری خواهان اقدام به سقط جنین شده و به این ترتیب مشکلاتشان تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه این مادران نمی‌توانند نقش مادر مناسبی داشته و مادران رضایت بخشی باشند، گفت: این نوع مادران به فرزند خود بی توجهی کرده و کودک را طرد می‌کنند و کودکان آنها دچار سندرم محرومیت اجتماعی می‌شوند.

دکتر ایران نژاد افزود: کودک این مادر، دچار حالت وابسته ناایمن شده، در مدرسه ضعیف بوده و مهارتهایشان کم است.

وی ادامه داد: بلوغ این کودکان مشکل‌دار، طولانی بوده و از هوش هیجانی کمی برخوردارند. به عبارتی دچار اختلال هیجانی رفتاری هستند.

دکتر ایران نژاد در پایان گفت: بالابردن سطح مهارت‌های زندگی، کنترل اضطراب و استرس و افزایش آگاهی مفهوم مادری در آنان برای کمک به این مادران ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha