دانشگر ایرانی مركز تحقیقات سرطان نیویورك به روشی نوین برای توقف پیشرفت سرطان سینه دست یافت

به گزارش ایسنا، دكتر سهیل تواضعی محقق ایرانی مركز سرطان Memorial Sloan-Kettering در این تحقیقات كه با همكاری پروفسور جوآن ماساگو، محقق موسسه پزشكی «هووارد هوگز» انجام شده

با بررسی نقش قطعات كوچكی از مولكول وراثتی RNA در روند رشد تومورهای سرطانی به این موفقیت نائل شده‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد كه سلول‌های بافت پستان در بدخیم‌ترین و كشنده‌ترین انواع تومورهای سرطان سینه انسانی فاقد سه مولكول ژنتیكی هستند. بر این اساس وقتی پژوهشگران این مولكول‌ها را به تومورهای سرطان پستان انسانی كه در موش‌ها كشت داده شده بود، بازگرداندند، سرطان متوقف شد.

دكتر تواضعی و پروفسور ماساگو و دستیاران وی به بررسی و تهیه شرح حال ژنتیكی سلول‌های سرطان پستان تهیه شده از 20 بیمار پرداخته و دریافتند كه مجموعه‌ای از این مولكو‌ل‌های كوچك دیگر توسط سلول‌های بافت پستان ساخته نمی‌شوند و این امر احتمال شیوع سرطان در سراسر بدن را افزایش می دهد.

دكتر تواضعی در این زمینه اظهار داشت: این یافته به پزشكان كمك خواهد كرد كه به روش‌های درمانی بهتری برای معالجه این سرطان دست یافته و از پیشرفت سرطان به شیوه‌ای نوین جلوگیری كنند.

وی خاطرنشان كرد: آن‌چه برای ما و پزشكان سرطان بیشترین اهمیت را دارد احتمال بازگشت سرطان است.

این تحقیقات كه شرح آن در مجله علمی معتبر نیچر به چاپ رسیده در آزمایشگاه پروفسور ماساگو صورت گرفته است.

دكتر تواضعی و دستیاران وی ذراتی از مواد ژنتیكی موسوم به اسید ریبونوكلئیك یا RNA را شناسایی كردند كه مانع از گسترش تومورهای سرطانی پستان به ریه‌ها و استخوان‌ها می‌شوند.

وی اضافه كرد: این قطعات كوچك از مولكول وراثتی RNA با عنوان microRnA مستقیما روی فعالیت ژن‌ها تاثیر می‌گذارند و درست مانند یك رهبر اركستر آن‌ها را هدایت می‌كنند.

تواضعی تاكید كرد: ما تصور می‌كنیم این microRNA‌ها به ما كمك خواهند كرد كه دریابیم آیا یك تومور بدخیم است یا خیر؟

به گزارش ایسنا، تیم دكتر تواضعی هم‌چنین بررسی كردند كه كدام ژن‌ها در صورت مفقود شدن microRNA‌ها باعث بروز این بیماری می‌شوند. آن‌ها به ارتباط قوی بین فقدان ژن miR – 335 و ابتلا به سرطان پی بردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha