رئیس انجمن رادیولوژی ایران، با اشاره به سرانه درمان 5500 تومانی برای سال آینده، تصریح کرد: قطعا این سرانه باعث خواهد شد سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی به بالای 70 درصد برسد.

دکتر عبدالرسول صداقت، در گفتگو با مهر، اظهار داشت: مطمئن هستم اگر چنین عددی برای سرانه درمان 87 تصویب شود، عکس برنامه چهارم اتفاق خواهد افتاد.

وی با اعلام اینکه در برنامه پنج ساله چهارم توسعه سهم مردم از پرداختی در هزینه های درمانی حداکثر 30 درصد و سهم دولت 70 درصد است، افزود: این وضعیت در سال گذشته 60 به 40 بوده و قطعا سهم مردم در سال آینده به بالای 70 درصد خواهد رسید.

رئیس نظام پزشکی کرج، دولت را بزرگترین ضرر کننده در این بخش دانست و گفت: به غیر مردم، این دولت است که هزینه های اضافی را می بایست از بودجه عمومی کشور تامین کند.

صداقت با اشاره به اینکه دولت برای تامین کسری اعتبار در این بخش به سراغ متمم بودجه و صندوق ذخیره ارزی خواهد رفت، تصریح کرد: این پول از محل سایر بودجه ها برداشت می شود و در نتیجه مردم پرداخت کننده آن خواهند بود.

وی با اعلام اینکه  تعرفه ها کفاف خودگردانی بیمارستانها را نمی دهد، افزود: این مشکل بیشتر متوجه بخش دولتی است، چون هدر رفتن نیرو در این بخش زیاد است و در نتیجه هزینه ها بالاتر می رود.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران، با آوردن یک مثال برای اینکه ثابت کند هزینه درمان در بخش دولتی به مراتب بیشتر از بخش خصوصی است، گفت: قیمت تمام شده برای انجام یک رادیوگرافی از قفسه سینه در بخش دولتی 8500 تومان است، در حالی که تعرفه دولت برای انجام این کار کمتر از 3 هزار تومان تعیین شده است.

صداقت، تعرفه این کار در بخش خصوصی را 5200 تومان برای سال جاری عنوان کرد و افزود: تا زمانی که تعرفه ها واقعی نباشد، این تفاوت هزینه ها در بخش دولتی وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در سال 87 فشار به بیماران خیلی بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: این سرانه باعث خواهد شد که شکاف بین دارا و ندار، بیش از قبل شود.

رئیس نظام پزشک کرج، در عین حال از نظارت دقیق به عنوان اهرم اصلی در تعیین سرانه درمان یاد کرد و گفت: افزایش سرانه به تنهایی موثر نیست و قطعا نظارت جدی بر نحوه هزینه کردن سرانه ها از سوی دولت، ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha