گروهی از دانشمندان آمریکایی در تغییر ژن مسئول توسعه ساختارهای مغزی مرتبط با زبان، عاملی را کشف کردند که در بروز اوتیسم نقش موثری ایفا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه یل و دانشگاه جان هاپکینز که نتایج تحقیقات خود را در مجله American Journal of Human Genetics منتشر کرده اند، در یک گونه از ژن توسعه دهنده ساختارهای مغزی مرتبط با زبان، فاکتوری را شناسایی کردند که در ایجاد بیماری "اوتیسم" مشارکت دارد.

به گفته این دانشمندان، این تغییر ژنتیکی بیش از آنکه از پدر به ارث برسد، از مادر به کودک منتقل می شود. به ارث رسیدن این تغییر به این معنی نیست که کودک حتما دچار این آسیب ژنتیکی می شود، اما در کودکان دارای این جهش خطر توسعه اوتیسم نسبت به سایر کودکان بالاتر از حد متوسط است.

این ژن که CNTNAP2 نامیده می شود، پروتئینی را بیان می کند که به سلولهای مغزی امکان برقراری ارتباط میان خود را از طریق سیگنالهای شیمیایی فراهم می کند و به نظر می رسد یک نقش کلیدی در توسعه سلولهای مغزی دارد.

در حقیقت ژن CNTNAP2 در توسعه ساختارهای مغزی مرتبط با زبان شرکت دارد و ارتباط میان ژنها، مغز و رفتار را برقرار می کند و به علاوه در توسعه زبانی کودکان متاثر اوتیسم نیز فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha