نتیجه یك تحقیق نشان می‌دهد عصاره میوه گیاه خارخاسك باعث كاهش قندخون در موش‌های دیابتی می‌شود.

این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات مقادیر متفاوت از عصاره میوه گیاه خارخاسك بر قند خون در موش صحرایی در مقایسه با داروی گلی‌بن كلامید در كوتاه مدت و بلند مدت انجام شد.

دكتر "عطااله بنكداران" عضو هیات علمی پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت در این تحقیق تعداد ‪ ۶۰‬موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به وزن ‪ ۲۰۰‬تا‪ ۲۵۰‬گرم كه در شرایط یكسان نگهداری می‌شدند، به وسیله استرپتوزوسین دیابتی شدند و در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند.

وی در گفت‌وگو با  ایرنا افزود به این موش‌ها عصاره هیدروالكلی گیاه خارخاسك در دوزهای ‪ ۷۵۰ ،۵۰۰ ،۲۵۰ ،۱۵۰ ،۶۰ ،۳۰ ،۱۵‬و ‪ ۱۰۰۰‬میلی گرم در بررسی حاد داده شد و در دوزهای ‪ ۷۵۰ ،۵۰۰‬و ‪ ۱۰۰۰‬در بررسی فاز مزمن، داروی گلی بن كلامید به مقدار ‪ ۱۰‬میلی‌گرم به روش داخل صفاقی تزریق شد و این دو با هم مقایسه شدند.

عضو هیات علمی پژوهشكده گیاهان دارویی افزود بعد از این مرحله نمونه خون از ورید خونی موش‌ها بصورت ناشتا و ‪ ۲‬ساعت پس از تغذیه جمع‌آوری شد و قندخون با استفاده از دستگاه گلوكومتر اندازه‌گیری شد.

دكتر بنكداران گفت نتایج آنالیز آماری نشان داد عصاره هیدروالكلی میوه خارخاسك سبب كاهش میزان قند خون در موش‌های دیابتی در مقایسه با داروی معیار و گروه شاهد می‌شود.

وی افزود دوزهای ‪ ۲۵۰ ، ۱۵۰ ،۶۰ ،۳۰ ،۱۵‬و ‪ ۵۰۰‬میلی گرم تاثیر معناداری بر قند خون نداشتند در حالیكه دوزهای ‪ ۷۵۰‬و ‪ ۱۰۰۰‬سبب كاهش پیشرونده قند خون دو ساعته و ناشتا شدند.

دكتر بنكداران در پایان گفت بر اساس نتایج حاصل شده از این تحقیق عصاره هیدروالكلی میوه گیاه خارخاسك باعث كاهش میزان قند خون در موش‌های دیابتی در مقایسه با داروی معیار شد.

وی پیشنهاد كرد انجام مطالعات بیشتر و طولانی‌تر و بررسی اثرات جانبی گیاه در میان جمعیت هدف پیشنهاد می‌شود.

گیاه خارخاسك در طب سنتی، خواص درمانی متفاوتی چون دفع سنگ كلیه و مثانه و رفع التهاب مجاری ادرار دارد. میوه این گیاه كه در ایران نیز وجود دارد برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha