رئیس مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) تهران به افزایش صددرصدی میزان شکستگی‌ها در ایام سرما و یخبندان امسال، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: با توجه به شیوع بسیار زیاد پوکی استخوان (استئوپروز) در افراد سالمند و افزایش احتمال شکستگی در آنها، افراد مسن در ایام سرما و یخبندان باید بیشتر مراقب باشند.

دکتر عبدالرحمان رستمیان، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که بسیاری از افراد اطلاع ندارند كه به پوکی استخوان مبتلا هستند و اولین علامت آنها با شکستگی ظاهر می‌شود، بهترین توصیه به سالمندان را پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است افراد مسن از معابری عبور کنند که احتمال زمین خوردن کمتر است و در هنگام راه رفتن دست خود را به دیوار و یا نرده‌ها بگیرند.

این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: استفاده از کفش مناسب که کف آن صاف نباشد نیز در جلوگیری از لیز خوردن بسیار موثر است.

وی به افزایش تخریب و از دست رفتن استخوان در زمستان به علت کم تحرکی و کمبود نور خورشید اشاره کرد و گفت: همه افراد و بخصوص سالمندان در این ایام ورزش در خانه و مصرف لبنیات را فراموش نکنند.

دكتر رستمیان با اشاره به شکستگی‌هایی که در خانه بر اثر لیز خوردن و زمین خوردن اتفاق می‌افتند، خاطرنشان کرد: افراد مسن باید در خانه محیط ایمنی ایجاد نمایند و از وسایلی که در حفظ تعادل موثر است، استفاده کنند.

وی، روشن بودن چراغ در شب، وجود دستگیره در حمام، مراقبت در راه رفتن، جلوگیری از لیز خوردن پادری‌ها و استفاده از دمپایی‌های مناسب که لیز نباشد را به تمامی سالمندان توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha