یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9170

آرد مصرفی نانوایی‌ها با 5 میلیارد ریال اعتبار غنی‌سازی می‌شود .

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی خوزستان گفت: در حال حاضر 11 كارخانه تولید آرد در استان وجود دارد كه با تجهیز خط تولید آنان به دستگاه میكروفیدر و تامین مواد اولیه جهت غنی سازی انجام شده و از اوایل دی ماه اقدام به برنامه غنی‌سازی آرد نانوایی تولیدی خود را كرده‌اند.

سیمین فقهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: یكی از رسالت‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ارتقاء سطح سلامت آحاد جامعه است. براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی و بررسی‌های انجام شده در كشور وسعت شیوع كمبود ریزمغذی‌ها علی‌الخصوص آهن به حدی است كه اجرای ملاحظات موثر كنترل كننده و پیشگیرانه را طلب می‌كند.

وی افزود: یكی از استراتژی‌های مهم مقابله با كمبود ریزی مغذی‌ها در دنیا، اجرای برنامه غنی‌سازی مواد غذایی است در این برنامه به یك ماده غذایی كه توسط آحاد جامعه مصرف می‌شود، مواد مغذی مورد نیاز روزانه را اضافه می‌كنند و از این طریق بخشی از نیاز روزانه به این مواد غذای تامین می‌شود.

فقهی خاطرنشان كرد: لذا با توجه به اهمیت موضوع و با عنایت به این كه نان مصرفی مردم دارای ویژگی‌هایی نظیر مصرف روزانه و نسبتا مداوم، پوشش جمعیتی بالا، قیمت ارزان و قابل دسترس به وسیله اقشار مختلف است، به عنوان گزینه مطلوب غذایی حامل ریز مغذی‌های آهن و اسید فولیك انتخاب شده است و كارخانجات تولید كننده موظف به افزودن پودر پرمیكس (حاوی آهن و اسید فولیك) به آرد سبوس گرفته (آرد نانوایی) تولیدی خود هستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی استان گفت: برای اجرای برنامه فوق در استان هزینه‌ای معادل پنج میلیارد ریال پیش‌بینی شده كه پس از تایید روند غنی‌سازی و تامین آرد مصرفی نانوایی به صورت غنی شده، توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی به كارخانجات عامل پرداخت خواهد شد.

وی افزود: همچنین در راستای اجرای بهینه‌ برنامه غنی‌سازی و نظارت بر آن معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی اهواز اقدام به برگزاری دوره آموزشی " غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیك" كرد كه 38 نفر از كارشناسان دست اندركار تولید و نظارت بر برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیك در آن شركت كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha