مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست گفت: 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است واز این رو موضوع گسترش حمل ونقل شهری به عنوان کلید کاهش آلودگی هوا از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مهندس محمد هادی حیدرزاده با اعلام این مطلب دردومین نشست شورای سیاست گذاری هوای پاک شهرداری تهران، اظهار داشت: در بحث آلو دگی هوا صورت مسئله کاملا مشخص است و پاسخ آن تجهیز ، تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی  از یک طرف و کاهش سفرهای غیر ضرور از طریق تحقق شهر الکترونیک از طرف دیگر است.

حیدرزاده گفت: متاسفانه در زمینه ترسیم خطوط قرمز برای موضوعات گوناگون تعریف مشخصی نداریم و حتی برای موضوع عمومی مانند اطلاع رسانی در مورد آلودگی هوا که به صورت مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد نیز خط قرمز ترسیم می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع اطلاع رسانی و آموزش در زمینه آلودگی هوا ، تصریح کرد: در بحث آموزش  و اطلاع رسانی بیش از این که آحاد مردم را متوجه آلودگی هوا کنیم ، باید مسئولان را متوجه این موضوع مهم و ضرورت توجه جدی به آن نماییم .

مشاور زیست محیطی شهردار تهران با انتقاد از تاخیر در تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا و عدم تصمیمات اجرایی در این جلسات ، اضافه کرد: این در حالی است که اصل 50 قانون اساسی به عنوان یک اصل مترقی ، حفاظت از محیط زیست را به مثابه وظیفه ای عمومی مورد تاکید قرار داده است.

حیدرزاده با اشاره به انتظار مدیریت شهری از شهروندان در جهت مشارکت در کلیه مسائل شهری به ویژه موضوعات زیست محیطی ، اظهار کرد: اجرای نخستین مسیر اتوبوس های تندرو موسوم به BRT ، پی گیری تحقق سهم 30 درصدی مترو در حمل و نقل عمومی و تدارک پروژه ای به منظور پیش بینی  آلودگی هوا، ازجمله اقداماتی است که در زمینه آلودگی هوا در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

وی با بیان این که تنفس هر شهروند در هوای  محدوده مرکزی شهر تهران معادل استعمال پنج نخ سیگار در هر دقیقه است ، گفت: در حال حاضر بحران آلودگی هوای تهران از مدیریت خارج شده و به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا به مدیریتی واحد، مقتدر و کار آمد احتیاج داریم .

مشاور شهردار تهران از فقدان مدیریت به عنوان پاشنه آشیل موضوع آلودگی هوا نام برد و تصریح کرد: در صورت عدم تحقق مدیریت واحد در زمینه آلودگی هوا به عنوان یک بحران ، افق روشنی را برای وضعیت هوای شهر تهران نمی توان تصور کرد.

حیدرزاده تحقق مدیریت واحد آلودگی هوا را منوط به تفویض اختیارات و تخصیص اختیارات لازم و نیز حمایت دستگاههای اجرایی دانست و اضافه کرد: البته توفیق مدیریت شهری در بحران بارش های اخیر و رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری تهران، نشان دهنده قدرت عمل این نهاد مردمی است.

وی در پایان با اشاره به این که 29 دی " روز هوای پاک" با عاشورای حسینی هم زمان شده است ، خاطرنشان کرد: ویژه برنامه هایی به این مناسبت با شعار" حق برخورداری از هوای پاک با حمل و نقل عمومی کار آمد" از سوی شهرداری تهران از 30دی تا چهارم بهمن به اجرا در می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha