یك متخصص گوش و حلق و بینی، سردی هوا و وجود اشكالات ساختمانی در سینوس و بینی را از عوامل موثر در بروز سینوزیت نام برد و افزود: تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، ضعف سیستم ایمنی و وضعیت روحی روانی فرد در 80 درصد موارد در بروز سینوزیت موثر است.

دكتر امان قوجقی، در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: بر اساس نتایج تحقیقی در آمریكا فقط 15 درصد از 85 درصد از افرادی كه به سینوزیت خود یقیین داشتند به این عارضه مبتلا بودند.

وی، با رد این باور كه سردی هوا تنها علت بروز سینوزیت در افراد است، گفت: ویژگی‌های ساختمانی از قبیل گردی استخوان صورت، وجود انحراف و یا شاخك بینی بزرگ، لوزه سوم در اطفال از عوامل موثر شناخته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگام علوم پزشكی شهید بهشتی، با بیان این ‌كه سینوزیت به ترتیب در اسكیموها، سرخپوستان، سفید پوستان و بالاخره سیاهپوستان شایع‌تر است، افزود: سینوزیت به معنای تورم مخاط داخل حفرات صورت به نام سینوس‌هاست.

دكتر قوجقی، با اشاره به سینوسهای اتمویید، (حفرات بین 2 چشم)، فورنتال (حفرات پیشانی) ماگزیلار (حفرات واقع درفك) و اسفنویید (سینوسهای واقع در كف جمجمه) گفت:‌از دلایل وجود سینوس‌ها ایجاد سبكی در جمجمه و رزونانس مناسب صداست به نحوی كه افراد با سینوس‌های بزرگ فكی رزونانس صدای بهتری دارند.

این متخصص گوش و حلق و بینی، بخش داخلی سینوس‌ها را پوشیده از مخاط دانست و افزد: مخاط می‌تواند توسط عوامل ویروسی، میكروبی، آلرژیك و یا تحریكات دود و گاز متورم شود.

وی، افزود: تورم مخاط سینوس می‌تواند به ‌صورت التهاب، قرمزی تظاهر و در نهایت به انسداد مجاری منتهی به بینی و توقف جریان هوا منجر شود.

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، وجود اكسیژن را برای تغذیه مخاط الزامی برشمرد و افزود: نبود هوا در سینوس‌ها باعث بروز خفگی و پرخونی و بالاخره انسداد مجرای سینوس می‌شود.

دكتر قوجقی، با بیان این ‌كه سینوس‌ها در ظرف 24 ساعت حدود 800 تا یكهزار سی سی ترشح دارند،ادامه داد: در انسداد كامل مجاری سینوسی؛ درد و در انسداد نسبی؛ ترشح پشت حلق و بینی بروز می‌كند.

این متخصص گوش و حلق و بینی، سینوزیت را بر انواع حاد، مزمن و تحت حاد تقسیم و در تعریف آن گفت: به تورم، التهاب و ترشح سینوس به مدت سه هفته سینوزیت حاد، 3 هفته تا 3 ماه تحت حاد و بیش از 3 ماه را سینوزیت مزمن می‌گویند.

وی، افزود: در سینوزیت مزمن، التهاب، تورم، قرمزی و ترشحات غیرطبیعی برگشت ناپذیرند (تغییرات بافتی از حالت هایپرادم تا هایپرتروفی برگشت پذیر و از هایپرپلازی تا متاپلازی و دیسپلازی غیر قابل برگشت است).

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، CTscan و معاینه را در تشخیص قطعی بیماری موثر برشمرد و افزود: برای درمان قطعی باید علت اصلی از قبیل اختلالات ساختاری بینی و یا آلرژی رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha