رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، میزان مسئولیت سازمانهای بیمه گر برای تحت پوشش قرار دادن داروها را متناسب با اعتبارات مورد نیاز آنها ندانست.

دکتر سید حمید خویی در گفتگو با مهر، بحث بیمه داروها را ناشی از وجود چند مشکل دانست و گفت: بیمه به عنوان یک استاندارد، همواره پرداخت کمترین قیمت دارو را دارد و این ناشی از سیاست نظام تجارتی دولت در این زمینه است.

وی پیامد این سیاست را تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای ارزان قیمت با کیفیت پایین تر عنوان کرد و افزود: وجود چنین شرایطی باعث شده که شاهد ارتباط کیفیت و قیمت دارو از سوی بیمه ها باشیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، این سیاست را خلاف عدالت اجتماعی و روح قانون اساسی دانست و گفت: این سیاست باعث می شود که مردم طبقه بندی شوند و افرادی که پول دارند، داروهای گران قیمت و با کیفیت بالا تهیه کنند و آن دسته از مردم که پول تهیه داروهای آزاد را ندارند، به سراغ داروهای با کیفیت پایین و ارزان بروند.

خویی، در عین حال تصریح کرد: البته همیشه این طور نیست که داروهای گران قیمت از کیفیت بالایی برخوردار باشند ، چه بسا داروهای خارجی به اعتبار کشور تولید کننده وارد بازار دارویی کشور می شود اما از کیفیت آن اطلاعی نداریم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نقایص اساسی بیمه ها در پوشش داروها، این است که بیمار را مجبور می کند مابه التفاوت قیمت دارو را شخصا در داروخانه پرداخت کند.

خویی، با تاکید بر اینکه کنترل سلامت بازار در چنین شرایطی بسیار دشوار است، افزود: در همه جای دنیا بار مالی درمان تعریف شده است اما در ایران دچار یک نوع روزمرگی و بی برنامگی در این بخش هستیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: تامین بودجه بیمه ها متناسب با افزایش مسئولیت آنها نیست.

وی، از نبود یک سیاست کلان بلند مدت و میان مدت برای برنامه ریزی در حوزه سلامت انتقاد کرد و افزود: این وضعیت باعث شده که دچار روزمرگی شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha