تزریق سم بوتولیسم یكی از روشهای مورد استفاده برای رفع چروكهای پوستی است، اما مدت زمان دوام آن 4 تا 6 ماه است و دوباره باید این تزریق به منظور فلج عضلات مربوطه تكرار شود.

دكتر مجتبی امیری، عضو انجمن پوست ایران، در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: البته ممكن است در صورت تكرار این تزریق، مدت دوام آن بیشتر شده و گاهی هم این زمان در افراد مختلف ممكن است 9 تا 10 ماه به طور بیانجامد.

وی افزود: سم بوتولیسم باعث فلج شدن ماهیچه‌های حالت دهنده صورت می‌شود. در پوست صورت انسان ماهیچه‌های ظریف سطحی بسیاری وجود دارد كه انقباض پی در پی و ممتد این عضلات باعث ایجاد چین و شكن و پیدایش چروك می‌شود. این ماهیچه‌ها با انقباضات خود(حالت اخم، شادی، هیجان، خنده و ...) باعث تغییر در حالات چهره فرد می‌شود.

امیری خاطرنشان كرد: سم بوتولیسم باعث فلج موقتی (چند ماهه) این ماهیچه‌ها می‌شود. فلج شدن این عضلات و عدم انقباض آنها باعث جلوگیری از پیدایش چروك جدید و از بین رفتن چروك قبلی خواهد شد. برای مثال خطوط پیشانی، خطوط اخم و خطوطی كه در اثر حركات عضلات چشم ایجاد می‌شود با این روش درمان از بین می‌رود.

این متخصص پوست یادآور شد: نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش عامل درجه یك ایجاد چروك‌های پوستی است. به همین علت توصیه می‌شود؛ به منظور پیشگیری از ایجاد چروك‌های پوستی از ضد آفتاب‌های مناسب در طول روز استفاده و نیز برای پیشگیری از ایجاد چروكهای اطراف چشم از عینك‌های آفتابی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha