معاون پزشكی اورژانس تهران با اشاره به افزایش مسمومیت با گاز منوكسیدكربن در چند ماه اخیر گفت: شهروندان از سلامت دودكش‌های بخاری منازل اطمینان حاصل كنند.

دكتر افشین مقصودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه مسمومیت با منوكسیدكربن یك مسمومیت تنفسی بسیار خطرناك است، اظهار كرد: گاز منوكسیدكربن بی رنگ و بی بو بوده كه بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری كه بخاری، آبگرمكن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودكش) عامل مسمومیت با گاز CO می شود.

وی با بیان این كه استفاده ناصحیح از وسایل گرمایشی نیز امكان بروز مسمومیت را به دنبال دارد، تصریح كرد: سردرد و ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه كشیدن بیش از حد و كاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند اما كبودی دست، دور لب‌ها و نوك انگشتان از علایم پایانی مسمومیت با گاز CO به شمار می‌روند كه در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌كند.

معاون پزشكی اورژانس تهران با بیان این كه پیشگیری از مسمومیت با گاز CO بسیار ساده است، خاطرنشان كرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودكش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌كند.

وی با بیان این كه استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد توصیه اورژانس و تمامی مسوولان ذیربط است،‌افزود: كنترل و انسداد منافذ مسیر دودكش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود و دقت و توجه به داغ بودن دودكش نیز بهترین آزمایش سلامت دودكش است. همچنین داشتن كلاهك مخصوص برای دودكش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.

دكتر مقصودی با بیان این كه رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، تاكید كرد: البته چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و كمبود اكسیژن در محیط است كه سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی شود.

معاون پزشكی اورژانس تهران توصیه كرد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود. همچنین از نصب آبگرمكن در حمام، روشن كردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری كرد.

وی با بیان این كه خارج كردن فرد مسموم از محیط آلوده به هوای آزاد از اقدامات اولیه درمان به شمار می‌رود، اظهار كرد: همچنین باز كردن یقه و كمربند مسمومان، باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس 115 در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha