رییس موسسه تحقیقات كشاورزی دیم ایران از اثر بازدارندگی غلظت‌های عصاره گیاه حنا، پیازچه، سیر، بومادران، زردچوبه ، برگ باباآدم و آنقوز در رشد بیماری پژمردگی نخود با عامل قارچی( ‪ (Fusarium oxysporum‬خبر داد.

دكتر عبدالعلی غفاری، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد كه عصاره این گیاهان با اثرات قارچ كش كاپتان در پیشگیری از شیوع این بیماری برابری می‌كند.

وی گفت:این موسسه به عنوان متولی حبوبات دیم كشور، از سال ‪ ۸۲‬به منظور كنترل بیماری پژمردگی نخود با عامل قارچی ، طرح تحقیقاتی بررسی پتانسیل آللوپاتیك فلورایران را با ‪ ۲۲‬نمونه گیاهی از مناطق مختلف كشور آغاز كرد.

وی افزود: دراین سری از تحقیقات عصاره حاصل از استخراج ‪ ۱۰‬درصد ماده خشك گیاهی در آب تهیه شده و پارامترهای مختلف در شرایط آزمایشگاهی و گلخانه‌ای نیز اندازه‌گیری شد.

وی با بیان این كه بیماری پژمردگی نخود با عامل قارچی یكی از دو بیماری مهم نخود درایران به حساب می‌آید ، افزود: از بین عصاره‌های مختلف مورد آزمایش ، عصاره گیاهان سیر و آنقوز توانست حتی در غلظت‌های پایین تر از ‪۱۰‬ درصد نیز در پیشگیری از رشد این نوع بیماری موثر واقع شد .

دكتر غفاری خاطرنشان ساخت : تاثیرات عملی عصاره زردچوبه ، برگ باباآدم ، آنقوز و اثرات آللوپاتیك بومادران و حنا برای اولین بار در پیشگیری از رشد قارچ پژمردگی نخود در تحقیقات علمی كشور مد نظر واقع شد.

به گفته‌ی وی ، اثر پاللوپاتیك ضد قارچ مزبور برای عصاره پیازچه سیر قبل از این از كشور هند گزارش شده بود.

وی افزود: میانگین خسارت بیماری پژمردگی نخود با عامل قارچی در ایران ‪ ۱۷‬درصد گزارش شده و با توجه به اثرات سوء زیست محیطی و انسانی سموم شیمیایی ، استفاده از مواد طبیعی برای كنترل بیماری‌های گیاهی ضروری است.

موسسه ملی و بین‌المللی تحقیقات كشاورزی دیم ایران مستقر در مراغه با دهها موسسه پژوهشی بین‌المللی ، ملی و منطقه‌ای از جمله "ایكاردا" ، "سمیت" ، " ایكریسات " در زمینه تربیت نیروی انسانی ، تحقیقاتی و دوره‌های آموزشی همكاری دارد.

شهرستان مراغه با ‪ ۲۵۰‬هزار نفر جمعی‌ت در ‪ ۱۴۷‬كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha