رییس بانک خون بندناف پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از افتتاح و راه اندازی بانک خون بندناف عمومی این مرکز با ظرفیت 15 هزار نمونه همزمان با ایام دهه فجر خبر داد.

دکتر « مرتضی ضرابی » ضمن اعلام این خبر در گفت وگو با ایسنا، گفت: خانواده‌هایی که در آستانه تولد نوزاد قرار دارند در صورت تمایل می‌توانند با هماهنگی از طریق مرکز خون بندناف پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، خون بندناف فرزند خود را برای کمک به نیازمندان به این بانک اهداء کنند.

وی در ادامه افزود: پس از دریافت خون بندناف از نوزاد متولد شده، سلول‌های بنیادی از آن جدا شده و خانواده‌های نیازمند به شرط داشتن شرایط ژنتیکی مشابه می‌توانند جهت درمان بیماران خود از این نمونه‌ها استفاده کنند.

رییس بانك خون بند ناف پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به این موضوع که در نظر است تا در چند بیمارستان مشخص شده در شهر تهران، کارشناسان این مرکز جهت گرفتن خون بندناف در زمان تولد نوزادان مستقر شوند، افزود: بر اساس این برنامه، کارشناس حاضر در این بیمارستان‌ها، اطلاعات لازم را به خانواده‌هایی که در طول روز برای زایمان حاضر می شوند، داده و پس از تکمیل فرم رضایت نامه، خون بندناف نوزاد آنها اخذ شده و در بانک خون بندناف عمومی فریز می‌شود.

دکتر ضرابی با اشاره به این که در حال حاضر دنیا متوجه جمع‌آوری سلول‌های بنیادی برای درمان انواع بیماری‌ها است، تحقیقات در این خصوص را دارای افق روشنی دانسته و افزود: در آینده‌ای نه چندان دور سلول درمانی جایگزین دارو درمانی شده و بسیاری از بیماری‌های لاعلاج با کمک سلول‌های بنیادی درمان می شود.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که نباید این ذخیره بیولوژیک همچون زباله دور ریخته شود، افزود: خون بندناف بهترین منشاء برای سلول‌های بنیادی است، لذا ذخیره این سلول‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha