سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9213

نوعی واكسن آنفلوآنزا تهیه شده است كه احتمالا می‌تواند فرد را در مقابل تمام انواع آنفلوآنزا محافظت كند.

 این واكسن، كه توسط شركت دارویی آكامبیس تولید شده، در مقابل تغییر شكل ویروس آنفلوآنزای A، كه علت همه‌گیر شدن این بیماری است، از فرد محافظت می‌كند.

 در حال حاضر، واكسن‌های آنفلوآنزای فصلی باید دائماً طراحی مجدد شوند چراكه ویروس این بیماری، مدام در حال تغییر است، اما محققان می‌گویند واكسن جدید می‌تواند بر این ویروس غلبه كند و احتمالا قبل از شیوع آنفلوآنزای پرندگان، این نوع واكسن در انبارهای دارویی ذخیره خواهد شد.

 آنفلوآنزای فصلی سالانه بین 500 هزار تا یك میلیون نفر را می‌كشد. اما یك همه‌گیری‌های نوع انسانی آنفلوآنزای پرندگان، كه به گفته كارشناسان قریب‌الوقوع است، می‌تواند 50 میلیون انسان را در سطح دنیا از بین ببرد.

 آزمایشگاه‌های ایالات متحده این واكسن را مطمئن شناخته‌اند كه بدن فرد را با سرعت در مقابل ویروس آنفلوآنزا ایمن می‌كند. در بدن 9 نفر از 10 نفری كه تنها 2 دوز از واكسن «آكام-فلو-A» را دریافت كرده بودند، پادتنی علیه ویروس آنفلوآنزا رشدیافت. محققان مؤسسه آكامبیس در حال تكمیل فرمول این واكسن برای آزمایش در گروه‌های بزرگتر انسانی هستند.

 دكتر مایكل واتسون از آكامبیس می‌گوید: به‌عنوان یك واكسن جهانی، «آكام-فلو-A» به‌طور بالقوه این توانایی را دارد تا بر نواقص واكسن‌های موجود برای بیماری آنفلوآنزا غلبه كند. وی می‌گوید: می‌توان این واكسن را در هر موقعی از سال تولید و قبل از شیوع آنفلوآنزا، آن را انبار كرد یا برای تأمین حفاظت مردم در مقابل همه‌گیری‌های آینده، به صورت معمول از آن استفاده كرد.

واكسن آنفلوآنزای فعلی كه در بازار موجود است، با ایجاد 2نوع پروتئین به نام‌های هائماگ گلوتینین و نورامینیداس، كه در قشر ویروس آنفلوآنزا یافت می‌شوند، بدن را در قبال این بیماری ایمن می‌كند؛ اگرچه، این پروتئین‌ها سریعا دچار تغییر حالت می‌شوند و این بدین معناست كه پزشكان باید واكسن جدیدی برای جلوگیری از این تغییر حالت تولید كنند.

 واكسن آكامبیس روی پروتئین‌های متفاوتی، به نام M2، اثر می‌گذارد كه این پروتئین‌ها در سطح ویروس انواع تغییر یافته آنفلوآنزای A یافت می‌شود و ظاهرا به سادگی هم تغییر پذیر نیست.

 پروفسور یان جونز، از دانشگاه مطالعات ویروس‌شناسی می‌گوید: این واكسن می‌تواند پایانی بر تمام واكسن‌هایی باشد كه در زمستان هر سال تولید می‌شوند. اما او معتقد است هنوز چند سالی فرصت لازم است تا این واكسن در دسترس بیماران قرار گیرد: آزمایش در گروه‌های بزرگتر و مطالعه طیف وسیعتری از ویروس‌ها لازم است تا از پتانسیل این واكسن برای محافظت از مردم در مقابل این بیماری، مطمئن شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha