یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از شایع‌ترین بیماری‌های فصول سرد برشمرد و افزود: تماس نزدیك افراد مهمترین عامل انتقال این بیماری‌ها است.

دكتر عبد‌الرضا سودبخش در گفت وگو با  ایسنا دفتر منطقه‌ای علوم پزشكی تهران درباره سرماخوردگی شایع در فصول سرد گفت: مهمترین راه انتقال سرماخوردگی، تماس با ترشحات آلوده تنفسی بیمار و به طور معمول دست دادن با فرد بیمار است.

وی با اشاره به عامل بیماری اظهار داشت: رینو ویروس‌ها كه مهمترین عامل ایجاد كننده سرماخوردگی هستند در دمای 33 تا 35 درجه‌ رشد خوبی دارند و به همین دلیل، فضای داخلی بینی محل مناسبی برای رشد آنها محسوب می‌شود.

این متخصص عفونی در ادامه افزود: دوره كمون سرماخوردگی 1 تا 7 روز است و با علائمی مثل آبریزش، احتقان بینی، گلودرد بدون تب یا تب خیلی كم تشخیص داده می‌شود.

وی با اشاره به دوره کوتاه بیماری گفت: بعد از گذشت این مدت، بیماری خودبخود بهبود می‌یابد و نه تنها نیازی به درمان آنتی‌بیوتیكی ندارد بلكه استفاده از آنتی‌بیوتیك می‌تواند همراه با بروز عوارض و ایجاد مقاومت در برابر دارو باشد.

دكتر سودبخش، استراحت نسبی، مصرف مایعات فراوان، آنتی‌هیستامین و در صورت نیاز مسكن‌ها را برای کاهش اثرات این بیماری توصیه كرد.

وی در پایان بر پیشگیری قبل از بروز بیماری تأكید کرد و گفت: اسپری‌های داخل بینی اینترفرونی و واكسن‌های موجود در عمل استفاده نمی‌شوند. از این رو شست و شوی دست‌ها و ضد عفونی كردن محل‌هایی که با ترشحات تنفسی فرد بیمار تماس داشته‌اند، مهمترین اقدام برای پیشگیری از سرماخوردگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha