بر اساس نتیجه یك تحقیق كه توسط رئیس دانشكده روانشناسی دانشگاه تهران انجام شده بین ابتلای به سندرم داون و گروه‌های خونی ارتباط وجود دارد به اینصورت كه ابتلا به این اختلال در گروه‌های خونی مثبت بیشتر است.

دكتر "غلامعلی افروز" دارای درجه دكتری روانشناسی كودكان استثنایی از میشیگان موفق به كسب جایزه سندرم داون در پنجاه و چهارمین جلسه كمیته منطقه‌ای شرق مدیترانه شده است.

وی در این تحقیق به بررسی ارتباطی كه بین نوع گروه خونی و احتمال ابتلای به سندرم داون وجود دارد، پرداخته است.

بر اساس نتایج تحقیقات وی بین نوع گروه خون و اختلالات كروموزومی ارتباط وجود دارد. در مورد سندرم داون كه نوعی اختلال كروموزومی است در تمامی خونهای گروه منفی ابتلای به سندرم داون كمتر و در خونهای گروه مثبت بیشتر است.

دكتر افروز در خصوص سایر نتایج تحقیق خود گفت در میان مادرانی كه برای مدتی به منظور پیشگیری از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌كنند و بعد از مدتی مصرف آن را قطع می‌كنند، نسبت به سایر افراد، احتمال تولد كودك مبتلا به سندرم داون بیشتر است.

این محقق گفت مصرف برخی از این داروها كروموزومها را مستعد شكنندگی می‌كند بنابراین این گروه از مادران حتما قبل از بارداری باید آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

وی در خصوص سایر عوامل موثر در ابتلا به سندرم داون گفت شرایط روانشناختی پدر و مادر و میزان رضایتمندی آنها در روابط زناشویی از دیگر مولفه‌های موثر در ابتلا به سندرم داون است.

هر چه میزان رضایتمندی از روابط زناشویی بیشتر باشد احتمال تولد كودكان مبتلا به سندروم داون كمتر است.

دكتر افروز با بیان اینكه سه ماه دوم بارداری نسبت به سایر ماهها از اهمیت بیشتری برخوردار است گفت در سه ماهه دوم بارداری با توجه به اینكه روح در جنین دمیده می‌شود نسبت به بسیاری از عوامل محیطی واكنش نشان می‌دهد و بسیاری از عوامل بیرونی را احساس می‌كند.

در این موقعیت جنین به اكسیژن سه برابر بیشتر از سایر افراد نیاز دارد. اگر سه ماهه دوم جنین در فصل زمستان باشد اكسیژن كمتراست، افسردگی و خستگی‌های روانی بالاتر، پدیده وارونگی هوا و آلودگی هوا نیز بیشتر است كه مجموع این عوامل با تاثیر بر روی جنین در ابتلای او به سندروم داون موثر است.

بهترین زمان بارداری باید به گونه‌ای باشد كه سه ماهه دوم بارداری در فصل بهار واقع شود.

دكتر افروز با بیان اینكه یكی دیگر از عواملی موثر در ابتلای به سندروم داون سن مادر است افزود منظور از سن، سن تقویمی نیست بلكه آنچه بیشتر اهمیت دارد سن زیستی افراد است.

سن واقعی انسانها برآیند سه مولفه اصلی سن تقویمی، سن زیستی و سن روانی است.

منظور از سن زیستی افراد این است كه گروهی از افراد از نظر تقویمی در یك سن قرار دارند اما خصوصیات ظاهری آنها چیزی كمتر و یا بیشتر را نشان می‌دهد.

مثلا فردی ‪ ۳۰‬ساله، از نظر ظاهری ‪ ۲۰‬ساله نشان می‌دهد و یا اینكه برعكس فردی ‪ ۲۰‬ساله ‪ ۳۰‬ساله نشان بدهد سن زیستی این افراد همان چیزی است كه از نظر ظاهری نشان می‌دهند.

از هر ‪ ۵۰۰‬تا ‪ ۷۰۰‬زایمان یك تولد داون وجود دارد در استان تهران هر روز یك مورد سندرم داون متولد می‌شود.

حدود یك و نیم میلیون كودك عقب مانده ذهنی در كشور وجود دارد كه از این بین ‪ ۱۵۰‬هزار مورد مبتلایان به سندرم داون هستند.

تمام كودكان مبتلا به سندرم داون از لحاظ ویژگی‌های ظاهری شبیه به هم هستند با علایم بالینی همچون چشم‌های كشیده، گردن كوتاه، سقف كوتاه‌دهان، دست‌های كوتاه و پهن، حساسیت‌های پوستی و حساسیت در قلب و سایر اعضای بدن.

سندرم داون نوعی اختلال كروموزومی است كه مبتلایان به جای ‪ ۴۶‬كروموزوم ‪ ۴۷‬كروموزوم دارند.

برخی از افراد مبتلا به سندرم داون تا سن ‪ ۵۰‬و ‪ ۶۰‬سالگی می‌توانند زنده بمانند. آنها از قدرت باروری برخوردار نیستند.

تا قبل از این تمام موارد مبتلا به داون سقط می‌شدند اما هم‌اكنون در اروپا و آمریكا ممنوعیت سقط این جنین‌ها وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha