دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با ابراز این عقیده كه جمع آوری قلیان‌ها به تنهایی تاثیری در كنترل مصرف دخانیات ندارد، اظهار كرد: شركت‌های دخانی قسم خورده ترویج فرهنگ مصرف مواد دخانی در بین مردم هستند و تولیدات خود مانند سیگار و قلیان را با رنگ و لعاب و تدابیر تازه در بین مردم عرضه می‌كنند.

دكتر محمدرضا معدنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه اجرای قانون جامع كنترل دخانیات نیاز به عزم ملی و پشتوانه‌ای قوی سازمان‌ها، ارگانها و تمامی نهادهای ذیربط دارد، گفت: چنانچه سازمان‌ها و در راس آنها دولت سبب‌ساز اجرای قانون شوند، مردم در راستای سلامت تلاش خواهند كرد.

وی با بیان این كه متولی اجرایی شدن قانون كنترل دخانیات درجامعه دولت و در راس آن وزارت بهداشت است، اظهار كرد: آیین نامه اجرایی این قانون به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت ابلاغ شده است كه دارای 20 ماده بوده و به هیچ عنوان نباید تنها یك ماده از آن مورد توجه قرار گیرد بلكه فعالیت در تمامی ماده ها باید جامع و با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

دكتر معدنی تصریح كرد: در راستای قانون جامع كنترل دخانیات باید با فرهنگ سازی،‌اطلاع رسانی، ‌تولید تیزر، انیمیشن، كلیپ از طریق صدا و سیما در سایت‌ها، روزنامه‌های كثیر الانتشار و مجلات، مضرات و پیامدهای سیگار و مواد دخانی ترویج شوند. زیرا مصرف آنها موجب ضرر و زیان به مصرف كنندگان،‌خانواده، جامعه و كشور می‌شود.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان این كه مضرات و اثرات سوء قلیان از لحاظ سلامتی بیشتر از سیگار است، افزود: این در حالی است كه بدترین شكل عامل بیماریها و ناهنجاریها از طریق قلیان با كشیدن مدت كوتاه اتفاق می‌افتد و بیماران بسیاری نیز در بیمارستان مسیح دانشوری از مشكلات مختلف به ویژه مشكل ریوی رنج می‌برند.

وی تصریح كرد: فرهنگ نادرستی در جامعه به وسیله كشیدن قلیان اشاعه پیدا كرده كه این فرهنگ نادرست با تدابیر و برنامه ریزی‌های پشت پرده شركت‌های تولید كننده مواد دخانی ترویج یافته است؛ زیرا این شركت‌های دخانی به عناوین گوناگون باید محصولات خود را به فروش برسانند.

دكترمعدنی با بیان این كه اشاعه باور غلط و باطل بودن مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان باید با برنامه‌ریزی از طریق دولت و به ویژه وزارت بهداشت صورت گیرد، خاطرنشان كرد: این فرهنگ سازی باید از طریق ایجاد تفریحگاه و مراكز ورزشی و ارایه خدمات به صورت رایگان انجام شود؛ به طوری كه مراكز تفریحی و ورزشی باید با بودجه‌هایی كه از مالیات بر سیگار به تربیت بدنی داده می‌شود، خدمات رایگان ورزشی و تفریحی را به مردم ارایه كنند.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات تصریح كرد: از سوی دیگر، اطلاع رسانی باید از طریق تولید برنامه‌های تلویزیونی و سایر راه‌ها صورت گرفته تا با عزم ملی در تغییراین فرهنگ باطل گام برداشت.

وی با بیان این كه جمع آوری قلیان‌ها به تنهایی تاثیری در كنترل مصرف دخانیات ندارد، اظهار كرد: وزارت بهداشت باید با تشكیل كارگروه قوی تعریف شده، بر روی جمع آوری قلیان كارهای كارشناسی متعددی صورت دهد تا تبعات جمع‌آوری قلیان مانند رفتن قلیان به خانه‌ها را كنترل كند.

معدنی خاطرنشان كرد: تصمیمات این ستاد باید طوری باشد كه مشكل افرادی كه به واسطه نبود اوقات فراغت اقدام به كشیدن قلیان می‌كنند، به واسطه اقدامات فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha