گروهی از دانشمندان ایتالیایی نوعی پروتئین قاتل سلولهای عصبی را شناسایی کردند که با حضورش فرایند شکل گیری پلاکهای عامل بیماری پارکینسون توسعه می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاههای پادوا و بلونیا که نتایج تحقیقات خود را در مجله Plos Biology منتشر کرده اند، پروتئینی را با عنوان "آلفا- سینوکلین" کشف کردند که در شرایط عادی یک پروتئین بی ضرر است اما زمانی که در شکل گیری پلاکهای عامل بیماری پارکینسون حضور می یابد تبدیل به یک پروتئین قاتل سلولهای عصبی می شود.

این دانشمندان در این کشف از تکنیکی استفاده کردند که علاوه بر بیماری پارکینسون می تواند مکانیزمهای پایه بیماریهای دیگر تخریب نورونی مثل پاریکنسون، کره هانتینجتون، تصلب جانبی آمیوتروفیک و دیابت نوع یک را که به پیشروی پروتئینها وابسته هستند شناسایی کند.

در این خصوص "برونو ساموری" سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد: "پیش از این تحقیقات، تغییرات خطرناک پروتئین آلفا- سینوکلین تنها به عنوان بخشی از ویژگیهای رسوب پروتیئنی که در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد، مشاهده شده بود."

حضور نسخه های مختلف این پروتئین به خودی خود خطر به شمار نمی روند. درحقیقت این مشکل از زمانی آغاز می شود که این پروتئینهای تغییریافته بیشتر از پروتئینهای عادی شوند و و شکل گیری پلاکها را آغاز کنند.

این دانشمندان با استفاده از تکنیک "فناوریهای نانو" که برای اولین بار امکان دستکاری و مشاهده ساختار یک پروتئین را می دهد به این کشف دست یافتند.

به گفته این دانشمندان، میزان این تغیرات پروتئینی را یک معادله فیزیکی شیمیایی کنترل می کند که می تواند در ادامه جهشهای ژنتیکی این تعداد را افزایش دهد که این افزایش منجر به بروز بیماری پارکینسون می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha