بر اساس پژوهش‌های انجام شده؛ درمان ذات‌الریه سخت كودكان در خانه و با آنتی بیوتیك‌های خوراكی به اندازه درمان‌های تزریقی در بیمارستان مؤثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، ذات‌الریه (پنومونی) یكی از علل اصلی مرگ و میر كودكان به ویژه در جنوب آسیا و مناطق جنوبی صحرای آفریقاست. از این رو مطالعه‌ای بر روی 2 هزار و 37 كودك 3 تا 5 ساله پاكستانی صورت گرفت كه برای درمان ذات‌الریه سخت به بیمارستان مراجعه كرده بودند.

حدود 2 میلیون از 10 میلیون مرگ سالانه كودكان زیر 5 سال در جهان به دلیل ذات الریه است كه در نتیجه التهاب شش‌ها بر اثر عفونت رخ می‌دهد. در پژوهش مذكور، نیمی از كودكان برای درمان با شربت آموكسی سیلین به منزل فرستاده شدند و بقیه در بیمارستان با آمپی سیلین تزریقی درمان شدند.

محققین این پژوهش می‌افزایند: درمان در منزل به اندازه درمان در بیمارستان مؤثر و ایمن است. به طوری كه از 4 مورد مرگ و میر کودکان طی 14 روز ابتدایی پژوهش، یك مورد در منزل و 3 كودك دیگر در بیمارستان درمان شده بودند.

اما بنا بر توصیه سازمان جهانی بهداشت؛ كودكانی که به ذات‌الریه حاد مبتلا می‌شوند باید به بیمارستان مراجعه کرده و تحت درمان تزریقی آنتی بیوتیك قرار گیرند. این در حالی است که بسیاری از كودكان بیمار در كشورهای در حال توسعه به بیمارستان دسترسی ندارند و در منزل درمان می‌شوند.

این پژوهشگران در ادامه عنوان می‌كنند: WHO باید سیاست‌های توصیه‌ای خود مبنی بر درمان ذات‌الریه حاد كودكان در بیمارستان را تغییر دهد. زیرا درمان در منزل، میزان عفونت ناشی از حضور در بیمارستان و همچنین درمان‌های تهاجمی (تزریقی) را نیز در كودكان كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha