پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9262

همه ما گریه كرده‌ایم، اما آیا می‌دانید كه اشك ریختن می‌تواند چقدر برای روح و جسم ما مفید باشد؟

حتماً تعجب می‌كنید البته فراموش نكنید اشك ریختن ممكن است از طریق محرك‌های بسیاری ایجاد شود اما آنچه كه ما در این بحث می‌خواهیم مطرح كنیم اشك ریختن به واسطه تحریك احساسات است.

 محققان عقیده دارند گریه و خنده هر دو ریشه در یك بخش از مغز دارند و همان‌طور كه خنده فواید زیادی برای بدن دارد كه می‌توان از آنها به پایین آوردن فشار خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و بهبود حالت روحی اشاره كرد گریه نیز خواص مشابهی دارد.

متخصصان مغز و اعصاب كه روی گریه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند می‌گویند گریه می‌تواند براثر هر محرك بیرونی مانند شنیدن یك موسیقی، تماشای یك فیلم یا محرك درونی مثل یادآوری خاطرات تلخ و یا هر چیز دیگری ایجاد شود اما آنچه اهمیت دارد این است كه بدین ترتیب تخلیه احساسی كه بسیار ضروری است انجام می‌گیرد.

باید بدانید كه به طور عادی زنان 4 برابر بیشتر از مردان گریه می‌كنند و بررسی‌های انجام شده نشان داده است كه 85 درصد از زنان و 72 درصد از مردان پس از گریه احساس بهتری دارند.

 همچنین یكی از تأثیرات اجتماعی گریه نیز این است كه وقتی ما گریه می‌كنیم اطرافیان نرمش و انعطاف پذیری بیشتری نشان داده و تمایل به حمایت بیشتری از ما پیدا می‌كنند. نكته‌ای كه باید به آن توجه داشت این است كه گاهی اوقات گریه كردن بسیاری از مسائل نهفته احساسی را آشكار می‌كند.

به عبارت دیگر گاهی اوقات ما تا گریه نكنیم نمی‌دانیم كه ناراحت هستیم. به قول نویسنده كتاب «راز اشك‌ها» ما از طریق گریه كردن درباره احساسات خود بیشتر می‌آموزیم و بدین ترتیب می‌توانیم با این احساسات كنار بیاییم.

 شاید برایتان اتفاق افتاده باشد كه درست وقتی كه حالتان به‌ظاهر خوب است با كوچك‌ترین اشاره و بهتر بگویم با جرقه‌ای به گریه می‌افتید، این همان آشكار كردن احساسات نهفته است، یعنی امكان دارد شما در اعماق قلب خود احساس تنهایی، ناراحتی، عصبانیت، یأس و طرد شدگی كنید اما به آنها اهمیت ندهید تا این كه انباشته شود و بالاخره در جایی بروز كند.

نكته دیگر این است كه همان‌طور كه اشك ریختن و تخلیه احساسی مفید است انباشته كردن خشم و ناراحتی و نگاه داشتن اشك هم مضر است. مطالعات نشان داده است كه انباشت احساسات منفی موجب افزایش فشار خون، مشكلات قلبی، سرطان و بسیاری از عوارض دیگر می‌شود.به یاد داشته باشید كه ما از نظر طبیعی و ژنتیكی باید در مواردی اشك بریزیم. پس اگر بخواهیم جلوی آن را بگیریم ضربات جبران‌ناپذیری به سلامت خود وارد می‌كنیم.

حتماً تا به حال با افرادی كه عزیزی را از دست داده‌اند اما سعی كرده‌اند كه گریه نكنند روبه‌رو شده‌اید. چنین افرادی پس از مدتی مبتلا به انواع اختلالات جسمی و روحی خواهند شد چرا كه به تعبیر روانشناسان به‌موقع سوگواری نكرده‌اند و این احساسات جمع شده و از آنجایی كه راه تخلیه و بروز نداشته‌اند مانند یك دیگ زودپز عمل كرده و با انفجار خود روح و جسم خود را ویران كرده‌اند.

اگر از نظر شیمیایی هم به مسئله نگاه كنیم مواد تشكیل دهنده اشكی كه به واسطه بروز احساسات جاری شده با اشكی كه تحریكات فیزیكی مانند خارش و یا پیاز ایجاد شده تفاوت دارد.

 اشكی كه منشاء احساس دارد حاوی پروتئین بیشتری است و مقداری كورتیزول هم دارد (كورتیزول هورمونی است كه در شرایط بحرانی و توأم با استرس در بدن ترشح می‌شود). پس این قضیه نشان می‌دهد كه اشك ریختن در چنین مواقعی موجب سم زدایی از بدن می‌شود. برخی از روانشناسان اشك را به كریستال‌های یخ تشبیه می‌كنند كه در تماس با گرمای زندگی آب شده و مانند رود از چشم‌ها سرازیر می‌شوند.

این نكته نیز لازم به ذكر است كه وقتی اشك‌های ما منشاء ناراحتی یا درد دارند بدن احساس به تماس فیزیكی پیدا می‌كند. برای مثال وقتی فرزندان گریه می‌كنند و والدین آنها را در آغوش می‌گیرند زودتر آرام می‌شوند و این تأثیر وقتی شدت می‌گیرد كه این در آغوش گرفتن همراه با احساس همدردی و محبت باشد.

این یك حالت اثبات شده طبیعی است كه با رعایت آن روند تخلیه احساسات زودتر و راحت‌تر سپری می‌شود. به‌علاوه آنجا كه چشم‌ها پنجره‌ای رو به قلب انسان هستند، اشك‌های ما نیز كه از چشمان‌مان سرازیر می‌شود نشانگر حالت ناآرامی‌، ترس، نگرانی، خشم و آسیب‌پذیری روح ما هستند.

پس بیایید از حالا سعی كنیم بر گریه و اشك واقع‌بینانه نگاه كنیم و این تصور اشتباه كه هر فردی كه قوی باشد تحت هیچ شرایطی اشك نمی ریزد را كنار بگذاریم زیرا بدن و روح ما به‌طور طبیعی با مسائل و مشكلاتی روبه‌رو می‌شود كه نیاز به تخلیه و اشك ریختن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha