پژوهشگران ژاپنی وابسته به مركز پژوهشی اطلاعات ارتباطی، سنسور نوینی را ساختند كه از فاصله دور نیز می‌تواند در زمان كوتاهی غلظت گاز آلاینده دی اكسید كربن در هوا را اندازه‌گیری كند.

به گزارش رسانه‌های ژاپنی، این سنسور می‌تواند غلظت دی- اكسید كربن در هوای یك تا دو كیلومتر دورتر را با درصد اشتباه كم‌اندازه- گیری كند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های ژاپنی، به طور معمولی میانگین غلظت دی اكسید كربن ‪ ۰/۰۳۷‬درصد است و به همین دلیل اندازه‌گیری دقیق آن كار آسانی نیست.

این سنسور نوین كه به اندازه یك میزاست، از طریق پرتاب امواج رادار و برخورد این امواج به غبار و دیگر مواد موجود در هوا، غلظت دی اكسید- كربن موجود در هوا را اندازه‌گیری می‌كند.

به گفته دست‌اندركاران، در آزمایش انجام شده، این سنسور توانسته است در زمانی نزدیك به ‪ ۳۰‬دقیقه، غلظت دی‌اكسیدكربن در هوا را به‌صورت جداگانه در هر چند متر به ترتیب اندازه‌گیری كند.

این امكان وجود دارد كه در آینده بتوان محدوده اندازگیری غلظت دی اكسید كربن توسط این سنسورنوین را گسترش داد و میزان خروج‌این گاز آلاینده در هر منطقه را به‌طور جداگانه اندازه‌گیری كرد.

پژوهشگران امیدوارند،از این سنسور بتوان برای نظارت علمی بر چگونگی روند گرم شدن كره زمین كه از خروج گازهای گلخانه‌ای سرچشمه می‌گیرد استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha