یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9279

تحقیقات نشان داده مصرف خودسرانه قرصهای مکمل کلسیم برای زنان در سنین بالا خطراتی به همراه دارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سی.بی.اس نیوز با وجود اینکه کلسیم برای سلامت دندان و استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است، اما زنان در سنین بالا و دوران یائسگی بهتر است از منابع طبیعی کلسیم مانند لبنیات استفاده کنند و خودسرانه و به طور دائم از قرصهای کلسیم استفاده نکنند، زیرا بررسیها نشان داده مصرف زیاد این گونه قرصها می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و عروقی شود.

محققان اعلام کرده اند که مصرف زیاد قرصهای کلسیم و انباشته شدن دوز بالای این ماده معدنی در بدن می تواند مشکلاتی ایجاد کند که خفیف ترین آنها رسوبها و سنگهای کلسیمی است و بیشترین خطر نیز مربوط به احتمال بروز بیماریهای قلبی در افرادی است که هیچ گونه سابقه ای از بیماریهای قلبی ندارند و صرفا" در سنین میانسالی و کهنسالی از این قرصها زیاد استفاده کرده اند.

گروهی از محققان بر روی بیش از 1400 نفر زن بین 55 تا 74 سال  بررسی کرده اند. گروهی از این زنان روزانه 1000 میلی گرم کلسیم از طریق قرصهای مکمل مصرف می کردند و گروهی دیگر نیز قرص کلسیم مصرف نکردند.

گروهی که از مکملهای کلسیم استفاده کرده بودند از نظر استخوانی و حتی کلسترول مشکل خاصی پیدا نکردند اما وقتی هر 6 ماه یکبار مورد بررسی قرار گرفتند مشخص شد که در حدود 3 تا 5 سال بعد دچار حملات و سکته های قلبی قرار گرفتند . در صورتی که این حملات در افرادی که قرصهای کلسیم استفاده نکرده بودند و در برنامه غذایی خود از مواد حاوی کلسیم استفاده کرده بودند اتفاق نیفتاد.

به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که افراد به خصوص خانمهای میانسال خودسرانه هیچ دارویی حتی ویتامینها و مواد معدنی را نیز به صورت قرص به طور دائم استفاده نکنند و قبل از هر اقدامی حتما با پزشک مشورت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha