یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9290

اگر به دنبال روشی برای تقویت حافظه هستید، خواب نیمروزی را به شما پیشنهاد می کنیم. براساس تحقیقات انجام شده توسط محققان ، خواب نیمروزی 90 دقیقه ای به شما کمک می کند از ناپدید شدن اطلاعاتی که در حافظه بلندمدت شما ثبت شده است ، جلوگیری کنید.

اگرچه هنوز مکانیسم دقیق فرآیندهای موثر در تقویت حافظه انسان هنگام خواب مشخص نشده است ، اما نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد افرادی که در طول شبانه روز ساعتی را به خواب نیمروزی اختصاص می دهند از حافظه بهتری برخوردارند. با توجه به این که حافظه بلندمدت وظیفه حفظ اطلاعات موردنیاز انسان را برای مدت های طولانی پس از زمان وقوع حوادث یا یادگیری یک مهارت به عهده دارد، بنابراین ایجاد شرایطی مشابه زمان خواب انسان به طور مصنوعی می تواند تاثیر مطلوبی در تقویت حافظه داشته باشد.

شناسایی افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی یا اختلالات دوقطبی هستند، در مراحل اولیه بیماری امکان پذیر خواهد بود. براساس مطالعات انجام شده به وسیله محققان دانشگاه کالیفرنیا، در کودکانی که احتمال ابتلا به این اختلالات در آنها نسبت به دیگران بیشتر بوده است ، پیش از تشخیص بیماری پنج نشانه و عامل اولیه شناسایی می شود که در صورت مشاهده تنها 3 مورد از آنها در این گروه از کودکان می توان گفت احتمال ابتلا به اختلالات روانی در یک فاصله زمانی 2 سال و نیمه حدود 80 درصد خواهد بود. اگرچه تنها وجود علائم و نشانه های اولیه برای تشخیص بیماری کافی نیست ، اما این روش می تواند بهترین راه برای شناسایی کودکانی باشد که در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

محققان موفق به شناسایی مدارهای مغزی شده اند که نقش مهمی در سرکوبی و خاموش شدن خاطرات دارند. نتایج به دست آمده می تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش ها و ابهامات موجود درباره مکانیسم فراموشی یا ضعف حافظه باشد. در این تحقیقات با کمک روش تصویربرداری ام آرآی ، فعالیت مغزی افرادی که برای فراموش کردن و به خاطر آوردن حوادثی که یک هفته قبل تجربه کرده بودند، هیپنوتیزم شده بودند، مورد بررسی قرار گرفته است که نشان دهنده کاهش فعالیت در بخش هایی از مغز و افزایش فعالیت در بخش هایی دیگر است. هنگام به یاد آوردن خاطرات گذشته ، فعالیت در بخش های غیرفعال مغز از سرگرفته خواهد شد.

مصرف داروهای تجویز شده برای درمان ورم مفاصل نقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به ضعف حافظه یا زوال عقل دارد. گروهی دیگر از محققان دانشگاه کالیفرنیا در هفته ای که گذشت از بهبود عملکرد مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر پس از تزریق داروهای ورم مفاصل به ستون فقرات خبر دادند.

این گروه از بیماران که پیش از تزریق دارو با مشکل اختلال حواس مواجه بوده و حتی نمی توانستند اسامی مختلف را به خاطر آورند، 10 دقیقه پس از درمان آرام تر بودند و کمتر احساس ناراحتی می کردند و حتی می توانستند اسامی را هم براحتی به خاطر آورند. پس از گذشت 2 ساعت پس از زمان درمان ، تغییرات قابل توجهی در عملکرد مغز، حافظه و دیگر مهارت های شناختی این افراد مشاهده شد.

همان طور که می دانیم ویروس ایدز یا اچ آی وی برای آسیب رساندن به بدن پروتئین های بدن انسان را هدف قرار می دهد؛ اما دانشمندان تاکنون تنها تعدادی از پروتئین های هدف این ویروس را شناسایی کرده اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha