بودن سرانه مصرف لبنیات، انواع پروتئین ها و برخی غلات در ایران، باعث شده که شاهد تشدید بیماری "سوءتغذیه" در جامعه باشیم که این خود مقدمه و زمینه ای برای بروز انواع بیماریهای بعضا خطرناک است که متاسفانه چندان مورد توجه نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، سرانه مصرف شیر در ایران 91 کیلوگرم در سال است، در حالی که در اروپا این سرانه 300 کیلوگرم برآورد می ‌شود. از سوی دیگر، طبق آخرین آمار در مورد سبد غذایی مصرفی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139گرم است که فقط 38 گرم از این میزان را شیر تشکیل می ‌دهد، در شرایطی که مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

همچنین بر اساس گزارش وضعیت عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، تنها حدود 65 درصد از افراد جامعه روزانه یک بار یا بیشتر لبنیات مصرف می کنند. در حالی که 2 درصد ایرانی ‌ها در طول هفته هیچ گونه لبنیاتی مصرف نمی‌کنند. 3/4 درصد ایرانیان یک بار و 8/6 درصد دوبار در هفته از لبنیات استفاده می کنند و 6/8 درصد مردم 4 بار، 1/4 درصد 5 بار و 7/3 درصد 6 بار در هفته از لبنیات تغذیه می ‌کنند.

پوکی استخوان، یکی از انواع بیماریهایی است که بر اثر کم مصرف کردن شیر و لبنیات بروز می کند. از سوی دیگر، میزان کم مصرف لبنیات بر سلامت دندانها نیز آسیب شدید وارد می ‌سازد اما تبعات و هزینه‌ های ناشی از خدمات درمان سرپایی و بستری موارد آسیب دیده بسیار بیشتر از یارانه قابل تخصیص به شیر است.

در حال حاضر 43 درصد بار بیماریها در ایران به بیماریهای غیرواگیر مربوط است که مهم ترین آنها بیماریهای قلب و عروق،‌ دیابت، فشار خون، سرطان و پوکی استخوان است که تغذیه در بروز این بیماریها یکی از عوامل مهم تلقی می شود و تاثیر آن حتی از بی تحرکی و مصرف دخانیات نیز بیشتر است.

دکتر سیدحمیدرضا بهشتی، رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی، با اشاره به تعریف سوءتغذیه اظهار داشت: بروز هرگونه ناهنجاری در تغذیه و وضعیت ایده آل بهداشتی، فقر یا عرضه ناکافی مواد غذایی و همچنین عدم آگاهی از نحوه تغذیه درست، منجر به سوءتغذیه در افراد می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر سوءتغذیه درمان نشود، ممکن است باعث بروز عفونت و بیماریهای مختلف شود، گفت: آمار مرگ و میر بر اثر سوءتغذیه در جهان به مراتب بیشتر از بیماریهایی همچون ایدز است.

بهشتی، با اعلام این آمار که در هر 5 ثانیه یک کودک به علت سوءتغذیه از بین می رود، افزود: یک سوم جمعیت جهان گرفتار فقرآهن، 650 میلیون نفر مبتلا به گواتر بوده و 20 میلیون نفر نیز دچار اختلالات ذهنی ناشی از سوءتغذیه هستند.

این پزشک، وضعیت کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: بر اساس آمارهای مستند، طی دهه گذشته 800 هزار کودک زیر 5 سال در کشورمان دچار کوتاه قدی بوده اند. 

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، 59 درصد از 56 میلیون مرگ و میر در دنیا به علت بیماریها قلبی عروقی است که 9/45 درصد بار بیماریها در جهان را شامل می ‌شود و تغذیه عامل اول در بروز این بیماریها است. در ایران نیز از مجموع 800 مرگ روزانه 300 مورد مستقیما به تغذیه نامناسب مربوط است. از سوی دیگر، در حالی که ایران در تولید 15 محصول از 25 محصول اصلى باغى دنیا مقام اول تا دهم را دارد و بیش از 4 درصد میوه و مرکبات جهان را تولید مى کند، ولی در عین حال مصرف سبزی و میوه در کشور ما کمتر از میزان استاندارد است.

دکتر فرخی، (داروساز) گفت: نا آگاهی و عادات غذایی غلط، تغییر ذائقه مردم در تغذیه و روی آوردن به غذاهای آماده، فقرمالی، وجود بیماریهای خاص و... از مواردی است که منجر به بروز سوءتغذیه در افراد می شود.

وی، در ادامه به اثرات زیانبار ناشی از سوءتغذیه اشاره کرد و افزود: کاهش توان یادگیری و افت تحصیلی بچه ها، بروز بیماری، افزایش مرگ و میر، کاهش بهره هوشی، تغییرات رفتاری همچون بی حوصلگی و بیقراری و...، از جمله مواردی است که در پی سوء تغذیه ایجاد می شود.

این داروساز، با اشاره به اینکه اگر در کشوری 50 درصد زنان و 20 درصد مردانش دچار کم خونی باشند، 20 درصد از بازده کاری آن جامعه کاسته می شود، گفت: طبق آمارهای موجود، 143 میلیون کودک در جهان زیر وزن طبیعی هستند. بنابراین، سوء تغذیه مسئله ای نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

از سوی دیگر، دکتر بهشتی با اعلام اینکه 20 درصد بیماران در ایران دچار فقرآهن هستند، گفت: از این بابت 575 میلیون دلار ضرر مالی متوجه کشورمان می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه 41 میلیون نفر از جمعیت ایران از کمبود ویتامین B2 رنج می برند، افزود: در واقع از هر 10 نفر، 6 نفر دچار کمبود این ویتامین در بدن خود هستند.

به گفته بهشتی، 90 درصد خانوارهای ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند.

بهشتی، ضمن هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان در بین زنان ایرانی به زیر 35 سال، افزود: هر سال هزینه های چند ده میلیاردی از بابت شکستگی استخوان در افراد مبتلا به این بیماری، متوجه کشورمان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha