دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9306

احساس خارش در بدن هدفمند است، چون این احساس ما را وادار می‌كند تا گرد وغبار و میكروبها را با خاراندن از پوست بزداییم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، امروزه در كشورهای صنعتی و توسعه یافته اشخاص به بهداشت فردی خود بسیار اهمیت می‌دهند؛ به همین دلیل عوامل اولیه از قبیل میكروب و خاك دیگر به عنوان عامل بروز خارش نقشی ندارد.

دكتر آندریاس وولن برگ، متخصص امراض پوستی در دانشگاه لودویك – ماكسی میلیانس در مونیخ آلمان در این باره اظهار داشت: عفونت‌های پوستی هم می‌توانند سبب بروز احساس خارش شوند و بیمار با خاراندن پوست، انگلها را از بدن دور می‌كند، بدون اینكه نیاز به درمان بیشتری باشد.

اما در بیشتر ناراحتی‌هایی كه با خارش همراه هستند، خاراندن چاره كار نیست، بر عكس پوستی كه خود به خود تحریك می‌شود با خاراندن آسیب بیشتری می‌بیند. بدین ترتیب در محل‌هایی كه پوست بر اثر خاراندن زخم شده، میكروبها نفوذ می‌كنند و باعث می‌شوند كه بیماریهای عفونی مانند عفونت پوستی یا التهاب حاد باكتریایی رخ دهد كه به ناچار باید از آنتی بیوتیك برای معالجه آن استفاده كرد.

نخستین اقدام برای برطرف كردن احساس خارش، استفاده از پمادها و كرمهایی است كه مواد موثر در برطرف كردن خارش دارند. می‌توان برخی از این پمادها را بدون نیاز به نسخه پزشك از داروخانه‌ها تهیه كرد. هم چنین كمپرس آب یخ یا آب و سركه می‌تواند خارش را تسكین دهد.

دكتر وولن برگ خاطرنشان كرد:‌ چنانچه احساس خارش بیش از دو روز ادامه پیدا كند، فرد باید به متخصص پوست مراجعه نماید. چون ممكن است به بیماریهای پوستی مبتلا شده باشد.

شایع‌ترین علت خارش، اگزمای تماسی (مانند واكنش آلرژیك نسبت به فلزی خاص، عطر و اسانس)، التهاب پوشش عصبی (التهاب مزمن پوست كه اغلب در كودكی به طور ناگهانی بروز می‌كند) و نیش حشرات است. بیماریهای پوستی شدید دیگری نیز از قبیل اگزمای پوستی‌ می‌تواند با خارش همراه شود.

ویژگی مشترك بیماری‌های پوستی این است كه در محل خارش، پوست به شكل محسوسی تغییر می‌كند. برای مثال روی پوست‌ لكه‌های قرمز، خال و یا زگیل بروز می‌كند در این موارد تشخیص از راه مقایسه، آسان است.

اگر پزشك هیچ آثاری كه با احساس خارش در ارتباط باشد روی پوست پیدا نكند، كشف علت خارش دشوار می‌شود. در این وضعیت ممكن است، علت خارش ابتلا به ناراحتی‌هایی از قبیل اختلالات سوخت و سازی مانند دیابت یا بیماریهای كبدی باشد.

برای تسكین خارش، متخصصان توصیه‌هایی را ارائه كرده‌اند. به گفته آنها خارش مزمن به مداوای پزشكی نیاز دارد، اما فرد مبتلا هم می‌تواند كارهایی انجام دهد تا ناراحتی‌اش كمی تسكین پیدا كند. از این رو توصیه می‌شود كه خود را نخارانید. این جمله به حرف آسان است اما آیا به راستی می‌تـوان از عهده آن برآمد.

دكتر وولن برگ به بیماران خود سفارش می‌كند كه از شیوه‌های آرامش بخش و تمدد اعصاب كمك بگیرند. به این ترتیب آنها می‌آموزند كه به احساس خارش كمتر توجه كنند.

در بخشی دیگر توصیه می‌شود، پوستی را كه می‌خارد به مواد اضافی آلوده نكنید. برای مثال از لوازم آرایشی و زیبایی كه روغن‌های فرار دارند، استفاده نكنید. زیرا اغلب باعث بروز واكنشهای حساسیت زا می‌شوند.

هم‌چنین دكتر وولن برگ توصیه می‌كند كه از چربی‌های لبنی استفاده نشود؛ زیرا حاوی مواد افزودنی تحریك كننده پوست هستند. آخرین توصیه این است كه پوست خود را به اندازه كافی مرطوب نگه دارید. پوست بسیار خشك به آسانی دچار خارش می‌شود. برای شستن بدن نیز بهتر است از مواد شوینده بدون عطر یا از لوسیونها و محلولهای شوینده استفاده شود. هم چنین هر قدر زمان شست وشو كوتاه‌تر و آب خنك‌تر باشد، بهتر است. پس از شست وشو هم می‌توانید از كرم‌ها یا لوسیونهای مرطوب كننده مصرف كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha