دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9307

دانشیار گروه ارولوژی و پیوند كلیه دانشگاه علوم پزشكی‌اصفهان گفت: آمار پیوندهای عضو از جسد به فرد زنده و ثبت نام كارت اهدا عضو در اصفهان رو به افزایش است.

دكتر "محمد یزدانی" در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال ‪ ۸۰‬كه تیم هماهنگ‌كننده پیوند عضو در اصفهان دایر شد تاكنون چهار هزار نفر كارت اهدای عضو پر كرده‌اند.

وی گفت: در حالی كه بیش از این تیم هماهنگ‌كننده باید برای كسب اطلاع و گرفتن رضایت بارها مراجعه می‌كرد، در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها و مسوولان بیمارستانها خود در این زمینه تماس می‌گیرند.

وی افزود:از ابتدای دایرشدن تیم پیوند عضو تاكنون از ‪ ۳۳۸‬مورد مرگ مغزی گزارش شده ‪ ۱۴۷‬مورد پیوند از جمله كلیه از جسد در اصفهان انجام گرفته و برخی عضوهای‌دیگر به استانهای همجوار از جمله شیراز وتهران ارسال شده است.

وی ‪ ۱۱‬پیوند قلب، هفت پیوند مارژینال مشكل دار ، یك پوند ریه و كبد در اصفهان، ارسال ‪ ۳۱‬كبد و پنج پانكراس به شیراز و یك پانكراس به تهران و یك هزار و ‪ ۱۰۰‬مورد پیوند كلیه از فرد زنده را از دیگر فعالیتهای تیم پیوند عضو در اصفهان برشمرد.

یزدانی گفت: برغم تصویب لایحه پیوند اعضاء توسط مجلس در سال ‪ ۱۳۷۲‬و اجازه مراجع تقلید، تعصبات فرهنگی خانواده‌ها همچنان روند پیوند اعضا در اصفهان را با كندی مواجه كرده، در حالی كه در استان اصفهان روزانه یك جسد واجد شرایط اهدای عضو و در مجموع ‪ ۱۲‬نفر نیازمند دریافت عضو وجود دارد.

دانشیار دانشگاه‌علوم پزشكی اصفهان افزود: این تعصبات افراد در حالی است كه اهدای عضو می‌تواند جان بیش از هفت نفر را در نیاز به عضوهای قلب، كلیه ،كبد ، قرنیه ، پانكراس ، روده ، عروق ، رگ‌های خونی استخوان و پیوند مغز استخوان نجات دهد.

وی با اشاره محدودیت زمان ماندگاری برای پیوند عضو مرگ مغزی یادآور شد:
بهترین فرصت برای پیوند عضو، بعد از مرگ مغزی در عضوهایی (مثل كلیه تا ‪۷۲‬ ساعت،قلب تا‪ ۴‬ساعت، كبد ‪ ۱۷‬تا‪ ۲۰‬ساعت،ریه‪ ۴‬تا‪ ۶‬ساعت و پانكراس تا‪ ۲۰‬ساعت) است كه در صورت تعلل، پس از این ساعت پیوندی انجام نمی‌گیرد.

یزدانی با این بیان كه استان اصفهان در انجام تمامی پیوندهای عضو دارای قابلیتهای نیروی انسانی و امكانات است،اضافه كرد:این در حالی است كه نبود پشتوانه مالی قوی و پائین بودن حق‌الزحمه‌ها از سوی دولت مانع رغبت و علاقه متخصصان به انجام چنین پیوندهایی شده است.

وی گفت:یك عمل ساده پیوند در كشورهای خارجی‪ ۲۵۰‬هزار دلار تمام می‌شود در حالی كه این عمل در ایران ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬میلیون تومان هزینه دارد.

یزدانی با تاكید بر این كه عمل‌های پیوند برای طرفین رایگان است، گفت:
تنها هزینه مربوط به دارو است كه بخش اعظم آن را نیز بیمه پرداخت می‌كند.

وی گفت: هرچند بیمه درصد بسیاری از هزینه‌ها را تقبل می‌كند، اما با توجه به این كه یك فرد پیوندی باید تا آخر عمر سالانه بیش از یك میلیون تومان دارو تهیه كند، نیاز است دولت بیش از شرایط كنونی به آنان توجه كند.

عضو تیم پیوند اصفهان با این بیان كه در زمان حاضر در استان اصفهان ‪۴۰‬ نفر دیالیزی و یكهزار دیالیزی نیازمند به كلیه در لیست انتظار پیوند عضو می‌باشند، گفت: اگر فرهنگ اهدای عضو در اصفهان گسترده‌تر شود ، دیگر شاهد پیوند عضو از فرد زنده به زنده نخواهیم بود.

قانون پیوند عضو از جسد به زنده در سال ‪ ۱۳۷۲‬توسط مجلس به تصویب رسید.

در زمان حاضر شیراز، تهران، اصفهان و مشهد از شهرهای فعال در این زمینه می‌باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha