طرح پرونده الكترونیك سلامت وزارت بهداشت با همكاری مركز ملی شماره‌گذاری كالا و خدمات در همه بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراكز بهداشتی ـ درمانی دولتی و خصوصی اجرا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، كامران باقری لنكرانی ـ وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ـ در حاشیه بازدید از مرکز امضای الکترونیک وزارت بازرگانی تاکید كرد: ایران کد زبان هماهنگی برای نظارت به هنگام و توزیع مسوولانه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور است.

وی گفت: یکی از الزامات استفاده از فن آوری اطلاعات در ارائه خدمات بکارگیری نظام کدینگ است، درحال حاضر خیلی از دستگاهها در کشور در این زمینه اقدامات بسیاری را انجام داده‌اند که وزارت بهداشت و درمان نیز در زمره آنان قرار دارد. با این حال نبود یک زبان مشترک میان دستگاههای مختلف به ویژه زمانی که اقدامات این دستگاهها ابعاد بین‌المللی به خود می گیرد یکی از ضعف‌های اساسی است که لازم است مرتفع شود.

لنكرانی توضیح داد: به طور مشخص در وزارت بهداشت در دوقسمت فوری و فوتی نیاز به این مسئله دارد یکی از این قستمها بحث دارو است و دیگری موضوع تجهیزات پزشکی و متعاقب آن لوازم یدکی است که در تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو مورد از جمله مواردی است که قطعا در سیستم کدینگ مورد استفاده وزارت بهداشت بوده و بازدیدی که صورت گرفت زمینه ای بود برای این‌که بتوانیم در زمینه اجرایی و عملیاتی در سطح دارو و تجهیزات پزشکی از این تجربه استفاده کنیم.

وزیر بهداشت عنوان كرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم این است که از واردات اقلام به کشور اطمینان کافی پیدا کنیم، ما باید مطمئن شویم که واردات اجناس دارویی و پزشکی به کشور با کیفیت مناسب از محل مورد تایید ما بوده است همچنین در سیستم توزیع هم باید این کالاها تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد به نوعی حفاظت شود استفاده از این سیستم کدینگ کالا به همراه برخی از تمهیدات دیگر کمک می کند که ما بتوانیم بر چرخه توزیع و ورود نظارت بیشتری داشته باشیم و مطمئن شویم جنسی که به دست مصرف کننده می رسد کالایی است که کیفیتش مورد تایید وزارت بهداشت است . به عنوان مثال این امر در خصوص پروتزهای ارتوپدی و امثال آنها لازم است که لحاظ شود.

او با بیان این‌كه فضای خرید و فروش دارو با فضای تجارت الکترونیک یک مقدار متفاوت است افزود: دارو کالایی نیست که بتوان با استفاده از رایانه آن را سفارش داد از سویی زمانی كه یارانه هم پرداخت می‌شود داروهایی وارد این فضا می شود که یا کیفیت نداشته و یا مورد اشکال است، اما ما اقلامی را نیز داریم که به صورت آزاد امکان مصرفش وجود دارد که ازجمله آنان تعداد محدودی از داروها هستند که احتیاج به تجویز پزشک ندارند یا برخی از مکمل‌ها و آنچه که به عنوان لوازم بهداشتی مصرف می شود در این زمره قرار دارند و می تواند در این نوع خرید و فروش قرار بگیرند.

وی به اصل کنترل عرضه و تقاضا و نظارت اشاره كرد و گفت: این امر در مقایسه با حضور دارو و تجهیزات پزشکی در بازار تجارت الکترونیک ترجیح دارد، دلیل این امر آن است که اصلا فضای این کار همان زمانی که به مصرف کننده عرضه می شود نباید فضای تجاری باشد. البته قبل از عرضه شاید فضا یک فضای تجاری باشد اما آن قسمت که دارو به مصرف کننده عرضه می شود لازم است که بیش از آنکه کار تجاری بر آن صورت گیرد از پیشتوانه‌های علمی و مطالب پزشکی و اخلاقی نیز برخوردار باشد.

بنا به اعلام سایت ایران كد، لنكرانی گفت: وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت بازرگانی طرحی را آماده می کند که بتوانیم در هر دو قسمت در یک فاصه کوتاه تری از سال 88 این کار را حداقل به صورت اختیاری تجربه کنیم و حتما این تجربه باعث می شود که اقدامات در وزارت بهداشت با روند سهل تری انجام شود و این امر بدین معناست که وقتی قرار است که ثبت سفارش صورت گیرد و دارویی توزیع شود و اسنادی در رابطه با آن رسیدگی شود طبعا استفاده از سیستم کدینگ این کار را تسهیل می کند ضمن اینکه امکان نظارت‌های به هنگام را برای ما فراهم می آورد.

به گزارش ایسنا، ظرفیت‌سازی اقتصادی، تسهیل فرآیندهای تجاری، روان‌سازی و تولید فرصتهای اقتصادی و نوسازی مدیریت سنتی به مدیریت نوین مبتنی بر تجارت الكترونیك و اطلاعات ازجمله مزیتهای نظام كدینگ ملی ایران است.

همچنین وجود بستری چون ایران کد بسیاری از مفاسد موجود از جمله قاچاق كالا، بی‌كیفیتی تولیدات، كمبود درآمدهای مالیاتی، دشواری تجارت و كاغذ بازیهای فعلی آن، هزینه‌های بالای تولید و واسطه‌ها را از میان می‌برد و به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری شفافیت می‌بخشد، شاید بتوان گفت جرعه‌ای از نوشداروی اقتصاد در حال مدرن شدن ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha