پژوهشگران ایتالیایی کشف کردند سطوح بالای پروتئین "اینترلوکین 6" که به وسیله سلولهای سرطانی تولید شده و منجر به بیماری و فعالیت بیش از حد بافتهای سالم می شود می تواند به عنوان یک هدف دارویی جدید در درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مهر، گروهی از محققان دانشگاه بلونیا که نتایج تحقیقات خود را در نشریه علمی Journal of Clinical Investigation منتشر کرده اند، کشف کردند پروتئینی که در سلولهای توموری تولید می شود نه تنها موجب پیشرفت خود سرطان می شود بلکه می تواند ویژگیهای بیماری را به سلولهای سالم نیز منتقل کند.

این پروتئین که "اینترلوکین 6" (Il6) نامیده می شود و به طور طبیعی در ارگانیسم انسان وجود دارد، مسئول تنظیم فرایندهای التهابی و ترمیم بافتها است.

از مدتها قبل دانشمندان می دانستند که سطح این پروتئین زمانی که انواع پیشرفته تر سرطان سینه دیده می شود، در خون افزایش می یابد اما تاکنون منشای این افزایش کشف نشده بود.

اکنون این دانشمندان در آزمایشگاه توده های سلولی به خصوص توده های سلولهای بنیادی را ایجاد و به این ترتیب مشاهده کردند که سلولهای سرطانزا سطوح بالای اینترلوکین 6 را تولید می کنند. این افزایش نه تنها موجب پیشروی بیشتر بیماری می شود بلکه حتی روی سلولهای سالم هم تاثیر می گذارد و سلولهای بافتهای سالم با مصرف این پروتئین تبدیل به سلولهای بیمار می شوند.

به گفته این محققان، اینترلوکین 6 در شرایط فیزیولوژی طبیعی نقش مهمی در ترمیم بافتهای آسیب دیده  ایفا می کند. در حقیقت سلولهای بافتهای آسیب دیده با کمک این پروتئین زیاد شده و مقاوم تر می شوند و خود را برای تشکیل بافتهای جدید سالم و زنده آماده می کنند.

این دانشمندان امیدوارند که این پروتئین به عنوان یک هدف دارویی جدید برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha