دانشگر ایرانی، ربات پرستار پیشرفته ابداعی خود را در كانادا به نمایش گذاشت.

استادیار ایرانی مهندسی مكانیك در دانشگاه «ساسكاتچوان» در كانادا موفق به ابداع یك ربات پرستار شده كه می‌تواند در راهروهای بیمارستان گشت بزند، داروهای بیماران را تحویل دهد و از بیمارانی كه در قرنطینه هستند، مراقبت كند.

به گفته رضا فتوحی، این ربات كه تا دو سال دیگر قابل بهره‌گیری عمومی خواهد بود می‌تواند گزینه مناسبی برای جبران كمبود نیروهای كاری در مراكز پزشكی و بهداشتی و همچنین معادن و زمین‌های زراعی باشد.

فتوحی كه مدت دو سال روی این پروژه كار كرده است، درباره ربات ابداعی خود گفت: این ربات می‌تواند به طور شبانه روزی كار كند و تنها چیزی كه نیاز دارد یك باطری است.

ربات ابداعی كه به اندازه یك میز قهوه كوچك است و 45 كیلوگرم وزن دارد، می‌تواند سالن‌های ساختمان مهندسی این دانشگاه را ردیابی كرده و از اطراف نقشه برداری كرده و آنها را در حافظه خود نگه دارد.

همچنین یك بازوی انعطاف پذیر رباتیك روی سر این ربات نصب شده كه می‌تواند تا دوكیلوگرم را بلند كند.

مهندس فتوحی می‌تواند از داخل آزمایشگاه موقعیت ربات را روی رایانه لپ تاپ خود مشاهده كرده و در صورت نیاز آن را از راه دور كنترل كند. همچنین یك دوربین ویدئویی در جلو ربات نصب شده كه به كمك آن كاربر می‌تواند آنچه در مقابل دستگاه قرار می‌گیرد، رویت كند.

فتوحی و دستیاران وی در این پروژه در تلاش هستند كه این ربات با نام تجاری PowerBot را به گونه ای ارتقا دهند كه كارآیی بازوی رباتیكش افزایش یافته و همچنین مصرف انرژی آن بهبود یابد.

به گفته فتوحی این ربات با هزینه 215 هزار دلار طراحی و ساخته شده و بنیاد ابتکارات کانادا و همچنین دولت محلی ساسکاچیوان آن را مورد حمایت خود قرار داده اند.

به گزارش ایسنا، این ربات به جز برخورداری از توانایی عینی در امدادرسانی پزشکی و درمانی می تواند به درون معادن نفوذ کرده و به بررسی نقاط آلوده به پرتوهای رادیواکتیو بپردازد.

این استادیار ایرانی خاطرنشان کرد: من تصور نمی کنم که با استفاده از این ربات انسانها از فرآیندهای کاری خود کنار گذاشته شوند.

دكتر فتوحی كه حوزه های تحقیقاتی و مطالعاتی وی شامل دینامیك ساختاری، سیستم‌های محاسبه‌یی، كنترل رباتیك و بیوماشین‌ است تصریح كرد: مزایای استفاده از فن‌آوری روبات ها نسبت به نیروهای انسانی در بخش‌های كاربردی بسیار زیاد است. به علاوه این دستگاه‌ها نسبت به بیماری ها و خطرات محیط زیستی مصون هستند و شكایتی هم نمی‌كنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha