به همت پژوهشگران ایرانی و با هدف جمع‌آوری روش‌های درمانی كه تا به حال در درمان سالك به كار رفته است، راهنمای دستورالعمل درمان سالك در كمیته سالك وزارت بهداشت تدوین شد.

دكتر علیرضا فیروز، دانشیار و معاون پژوهشی مركز آموزش و پژوهش‌های بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: سالك بیماری‌ای است كه از سالیان بسیار قدیم در كشور ما وجود داشته و متاسفانه در سالهای اخیر علی‌رغم همه تلاش‌ها رو به گسترش نیز بوده است. عامل این بیماری، انگلی به نام لیشمانیا است كه توسط نیش پشه خاكی به انسان منتقل می شود. این بیماری در بسیاری از موارد خود به خود پس از طی هفته‌ها و ماه‌ها خوب می‌شود ولی در بعضی از موارد گسترش یافته و مزمن می‌شود.

دكتر فیروز اظهار كرد: روش‌های مختلفی از قدیم در درمان این بیماری به كار برده شده است ولی به علت اینكه در بسیاری از موارد این بیماری خود به خود بهبود می‌یابد، هر روش درمانی تنها زمانی ارزش پیدا می‌كند كه با یك گروه كنترل نیز مقایسه شود؛ بنابراین، در این طرح جهت تعیین میزان تاثیر روش‌های مختلف درمان سالك تمام مقالاتی كه در این زمینه در دنیا منتشرشده است جمع‌آوری و از بین آنها مقالاتی كه گروه كنترل داشتند برای مطالعه انتخاب شدند. در حدود 50 مقاله از میان سه هزار مقاله مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس فرمتی خاص میزان تاثیر روش‌های درمانی كه تا به حال به كار برده شده بود مورد ارزشیابی قرار گرفت.

این پژوهشگر با بیان اینكه از تعداد این 50 مقاله 27 مقاله توسط پژوهشگران در ایران انجام شده است، خاطر نشان كرد: در این طرح میزان تاثیر هر یك از روش‌های درمانی كه در درمان سالك به كار رفته تعیین و بر پایه این مطالعه در كمیته سالك وزارت بهداشت دستورالعمل درمان سالك نیز بر اساس شواهد علمی و میزان تاثیر روش‌های مختلف مشخص تدوین و به شبكه‌ها ابلاغ شد كه امیدواریم با اجرای این دستورالعمل مشكل درمان سالك تا حد زیادی كاهش بیاید. این مطالعه نشان داد كه هنوز درمان كاملا موثر، صد درصد و بدون عارضه برای این بیماری وجود ندارد و باید برای یافتن درمان‌های موثرتر تلاش و پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد.

معاون پژوهشی مركز آموزش و پژوهش‌های بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به بهترین روش‌هایی كه برای درمان این بیماری طی مراحل این طرح مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یكی از روش‌ها استفاده از داروهای خانواده آنتی موآن 5 ظرفیتی است كه از حدود 50 سال پیش در درمان سالك به كار می‌رفته و هنوز از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان درمان استاندارد سالك شناخته می‌شود. این مطالعه نیز نشان داد كه میزان تاثیر این دارو در مقالات مختلف از 3 درصد تا 90 درصد متغیر بوده كه این بر اساس دوز دارو، روش تجویز، دوره درمان آن و نوع انگل سالك فرق می‌كند.

وی گفت: یكی از كارهایی كه در كمیته سالك انجام شد همین بود كه دوز را استاندارد كردیم و مشخص كردیم كه برای درمان سالك از چه دوزی و به چه مدتی باید استفاده شود تا حداكثر نتیجه قابل حصول بدست آید.

دكتر فیروز، كرایوتراپی یا سرما درمانی را روش دیگر در درمان این عارضه عنوان و تصریح كرد: این روش نیز در چهار مكان بررسی و میزان تاثیر خوبی از آن گزارش شده ولی در همه ضایعات سالك نمی‌توان از آن استفاده كرد و تنها در مواردی موثر است كه زخم‌ها كوچك بوده و تعدادشان زیاد نباشد و روی نقاط حساس بدن مثل چشم، بینی و گوش هم نباشند. روش درمانی دیگر پماد پارامومایستین است كه مصرف این پماد نیز در سالك نوع روستایی موثر است.

پژوهشگر برگزیده جشنواره رازی در پایان با بیان اینكه میزان تاثیر این سه روش در درمان بیماری سالك تایید شده است به ایسنا گفت: روش‌های دیگری نیز هستند كه چون تعداد مطالعاتشان بسیار كم بوده نمی‌توان قضاوت نهایی در تاثیر آنها داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha