درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی به احیای عملكرد ماهیچه در موش‌های مبتلا به "دیستروفی عضلانی دوچن" كه شایع‌ترین شكل دیستروفی عضلانی در كودكان است كمك می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، محققان برای اولین بار با انجام یك مطالعه نشان دادند سلول‌های بنیادی جنینی پیوندی می‌توانند عملكرد ماهیچه را در موش‌هایی كه از طریق مهندسی ژنتیك به این بیماری مبتلا شدند ترمیم كنند.

سلول‌های بنیادی سلول‌های اصلی هستند كه به عنوان منبع سلول‌ها و بافت‌ها در بدن عمل می‌كنند.

سلول‌های بنیادی گرفته شده از جنین‌های چند روزه، سلول‌های بنیادی جنینی خوانده می‌شوند و می‌توانند تمام انواع سلول‌های بدن را تولید كنند.

بسیاری از محققان راهبردهای سلول‌های بنیادی مختلف را با امید درمان درمان دیستروفی عضلانی است آزمایش كرده‌اند.

دیستروفی عضلانی یك بیماری ژنتیكی است كه زمانی بروز می‌كند كه سلول‌ها پس از آسیب دیگر قادر به باززایی نباشند.

دكتر "ریتا پرلینگیرو" از "مركز پزشكی جنوب غرب دانشگاه تگزاس" كه مطالعه وی در مجله "پزشكی نیچر" منتشر شده است گفت، مشكل این بوده است كه سلول‌های بنیادی جنینی همه چیز را می‌سازند.

وی افزود، در استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی باید راهی برای استخراج سلول‌های دلخواه بیابیم.اما مسئله چگونگی استخراج آنهاست.

گروه پرلینگیرو یك روش دقیق با استفاده از رنگ‌های فلوئورسنت برای جداسازی سلول‌ها ابداع كرده است.

این روش به محققان اجازه می‌دهد تنها سلول‌هایی را كه قرار است به ماهیچه تبدیل شوند جدا كنند.

آنها این سلول‌ها را به ناحیه ران موش‌های مبتلا به این بیماری تزریق كردند.

پس از یك ماه سلول‌های رنگ شده به اعماق ماهیچه راه یافتند كه نشان می‌دهد آنها رشد سلول‌های جدید ماهیچه‌ای را آغاز كرده‌اند.

پس از سه ماه هیچ علائمی از تومورها در موش‌ها دیده نشد. آزمایش‌ها نشان داد این ماهیچه‌ها بطور قابل توجهی قویتر از ماهیچه موش‌های مبتلا به این بیماری هستند كه درمان نشده‌اند و در آزمونهای هماهنگی عملكرد بهتری داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha