رییس مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت استرس در كنار شیوه‌های زندگی جدید از جمله عوامل محیطی مهمی است كه احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

دكتر "محمدتقی جغتایی" در آستانه برگزاری همایش زیستی آلزایمر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت كم‌تحركی و تغذیه نامناسب یكی دیگر از ویژگی‌های شیوه‌های زندگی امروزی است كه جزو عوامل محیطی زمینه ساز آلزایمر به به شمار می‌روند.

وی با بیان اینكه هم‌اكنون درمان قطعی آلزایمر میسر نیست و پیشگیری در آن بسیار اهمیت دارد افزود كاهش استرس و سعی برای داشتن یك زندگی آرام، فعالیت‌های بدنی و ذهنی همراه با تغذیه سالم اصول مهم پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.

رئیس همایش مبانی زیستی آلزایمر گفت زمینه ژنتیكی نیز در ابتلا به آلزایمر موثر است ولی با اصلاح سبك زندگی و نوع تغذیه می‌توان مانع از بروز این بیماری شد.

این متخصص علوم اعصاب با بیان اینكه ورزش فاكتورهای رشد مغز را افزایش می‌دهد گفت ورزش منجر به كاهش استرس و افزایش شادابی فرد می‌شود كه این عوامل در نهایت با تقویت سلول‌های مغز در كاهش ابتلا به آلزایمر موثرند.

دكتر جغتایی با اشاره به اینكه آلزایمر بیماری است كه با سن مرتبط است گفت با افزایش جمعیت و افزایش شمار سالمندان بر میزان مبتلایان به آلزایمر هم افزوده می‌شود.

دكتر "هما رسولی" دبیر علمی همایش زیستی آلزایمر نیز در خصوص عوامل خطرزا و عوامل مستعدكننده ابتلا به آلزایمر گفت سابقه وارد آمدن ضربه به سر، دیابت، كم‌كاری تیرویید، فشار خون و كلسترول بالا و در معرض قرار گرفتن فلزاتی مثل آلومینیوم و روی از عواملی هستند كه احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند.

وی گفت بطور كلی ‪ ۱۵‬درصد افراد بالای ‪ ۶۵‬سال و نیمی از جمعیت بالای ‪۸۵‬ سال مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های پیشرونده مغزی گفت یكی دیگر از عوامل موثر در ابتلا به آلزایمر آلودگی‌های محیطی و از جمله آلودگی هوا و همچنین آلودگی آب است.

دكتر رسولی افزود سلول‌های مغزی نسبت به كمبود اكسیژن بسیار حساس هستند و آلودگی هوا باعث می‌شود اكسیژن كمتری به مغز برسد و در نتیجه این كمبود اكسیژن سلول‌های مغزی تخریب می‌شوند.

وی در خصوص برگزاری همایش آلزایمر گفت این همایش با تاكید بر مبانی زیستی آلزایمر توسط مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی ایران دوم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

این همایش با همكاری انجمن آلزایمر ایران و گروه نورولوژی بیمارستان رسول اكرم به صورت یك روزه برگزار می‌شود.

دكتر رسولی هدف از برگزاری این همایش را ارتقای سطح علمی و آشنایی محققان، پزشكان و دانشجویان با آخرین اطلاعات پایه‌ای و تبادل نظر پیرامون دیدگاه‌های تحقیقی در زمینه آلزایمر عنوان كرد.

وی در خصوص محورهای مورد بررسی در این همایش گفت، مبانی سلولی و مولكولی، راه‌های عصبی درگیر، فیزیوپاتولوژی و معیارهای تشخیصی و تشخیص افتراقی از جمله موضوهات مهم مورد بررسی در این همایش است.

علاقه‌مندان تا بیستم بهمن ماه می‌توانند برای شركت در این همایش ثبت نام نمایند.

دكتر رسولی با بیان اینكه شركت در این همایش از چهار امتیاز بازآموزی برخوردار است افزود به متخصصان داخلی، پاتولوژیست‌ها، داخلی مغز و اعصاب، روانپزشكان، بیهوشی، رادیولوژیست‌ها، پزشكان عمومی و پرستاران گواهی شركت و امتیاز بازآموزی اعطاء خواهد شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha