سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9342

متخصصان پزشكی می‌گویند اشعه درمانی احتمالا گزینه بهتری برای مبتلایان به سرطان مثانه است چون مانند جراحی موثر است و بیمار لازم نیست دائما نگران كنترل ادرار خود باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشبكه خبری بی.بی.سی روز دوشنبه اعلام كرد:پزشكان برای درمان سرطان پیشرفته مثانه معمولا آن را كاملا از بدن بیمار خارج می‌كننداما بنا به تحقیقات موسسه "مطالعات سرطان بریتانیا" ( ‪(Cancer Research UK‬ این امر ضروری نیست.

خارج كردن مثانه درمان قطعی سرطان مثانه است اما ممكن است بیمار تا آخر عمر گرفتار معضل كنترل ادرار باشد و با خود كیسه ادرار حمل كند.

بنا به تحقیقی كه توسط دانشگاه لیدز در انگلستان صورت گرفته است آمار بیمارانی كه با اشعه درمانی از سرطان مثانه جان بدر برده‌اند با بیمارانی كه مثانه آنها جراحی شده است، یكسان بوده است.

محققان دانشگاه لیدز برای انجام این تحقیق، پرونده پزشكی ‪ ۱۶۹‬بیمار را كه بین سال‌های ‪ ۱۹۹۶‬و ‪ ۲۰۰۰‬به سرطان پیشرفته مثانه مبتلا بوده اند، بررسی كردند.

از این تعداد بیمار، ‪ ۹۷‬نفر با اشعه درمانی و ‪ ۸۹‬نفر با جراحی تحت درمان قرار گرفتند.

آمار كسانی كه ‪ ۵‬تا ‪ ۸‬سال بعد از درمان زنده بودند (‪ ۵۳‬و ‪ ۵۷‬درصد)، در هر دو گروه یكسان بود. این در حالی بوده است كه گروه تحت درمان با اشعه به طور میانگین هفت سال از گروه دیگر پیرتر بوده‌اند.

همچنین احتمال بازگشت سرطان در دو گروه تفاوتی نداشت: ‪ ۳۴‬درصد گروه تحت درمان با اشعه و ‪ ۳۷‬درصد و نیم آنهایی كه جراحی شده بودند با بازگشت سرطان مواجه شدند.

دكتر "آن كیلتای" رییس این تحقیقات گفت: "تا كنون ما فكر می‌كردیم كه برای درمان سرطان مثانه كه به دیواره عضلانی مثانه سرایت كرده، جراحی بهتر از اشعه درمانی است اما با این كه اشعه درمانی عوارض جانبی خودش را دارد جالب است كه متوجه شدیم بهبود بیماران پیرتر كه با اشعه درمان شده بودند با بیماران جوانی كه با استفاده از جراحی تحت درمان قرار گرفته بودند، تفاوتی نداشته است."
كیلتای افزود: "از آنجا كه سرطان مثانه اغلب در میان سالمندان دیده می شود نتیجه این تحقیق جدید قوت قلبی است كه درمان آنها با اشعه كمتر از جراحی نیست."
پرفسور "آلن هوریچ" از موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا نیز می‌گوید كه تحقیق در این‌باره ادامه دارد اما مهم است كه برای هر فرد رژیم درمانی شخصی تنظیم شود. برای برخی جراحی و برای برخی دیگر اشعه درمانی بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha