پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9372

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که فشار کاری واقعا ممکن است باعث مرگ شما شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز این تحقیق جدید قوی‌ترین شواهد در این مورد را  فراهم می‌کند که چگونه استرس ناشی از کار می‌تواند با مختل کردن دستگاه‌های درونی بدن فرد را در معرض بیماری قلبی قرار دهد.

تاراتی چاندولا، متخصص اپیدمیولوژی در یونیورسیتی کالج لندن در این باره گفت این یافته‌ها که از یک بررسی طولانی‌مدت بر روی بیش از 10000 کارمند کشوری انگلیس به دست آمده است، همچنین بیانگر آن است که تغییرات زیست‌شناختی ناشی از استرس ممکن است نقشی مستقیم‌تر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، در این عارضه داشته باشد.

چاندولا که سرپرست این تحقیق بوده است، گفت: "این اولین بررسی جمعیتی در مقیاس بزرگ است که به اندازه‌گیری تاثیرات استرس اندازه‌گیری‌شده بر مبنای زندگی کاری روزمره بر بیماری قلبی پرداخته است.

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ در جهان است. بیماری قلبی ناشی از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها که باعث سخت‌شدن و انسداد آنها می‌شود، فشار خون بالا که به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و سایر عوامل است.

پژوهشگران انگلیسی میزان استرس را در میان کارمندان کشوری با پرسیدن سوالاتی در مورد ضرورت‌های شغلی‌ آنها از جمله این که در کارشان چقدر کنترل دارند، چه مدتی در روز وقت استراحت دارند، و اینکه در طول روز چه مقدار از لحاظ زمانی نحت فشار قرار می‌گیرند.

این پژوهشگران در طول یک دروه 12 ساله هفت نظرخواهی انجام دادند، و دریافتند کارمندانی که به طور مزمن تحت استرس قرار دارند، 68 درصد در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی هستند.

به گفته چاندولا این رابطه به خصوص در افراد زیر 50 ساله به طور قوی‌تری مشاهده شد.
چاندرولا  گفت رفتار و تغییرات زیست‌شناختی احتمالا توضیح‌دهنده علت ایجاد بیماری قلبی در نتیجه استرس است.

از لحاظ علت اول کارمندان تحت استرس غذای ناسالم می‌خورند، سیگار می‌کشند، مشروب الکلی می‌نوشند و ورزش نمی‌کند – یعنی همه رفتارهایب که با بیماری قلبی ارتباط دارند.

در این بررسی کارمندان تحت استرس میزان پایین‌تر تغییرپذیری ضربان قلب را نشان دادند- علامتی از قلب ضعیف و با کارکرد بد- و همچنین میزان بالاتر از حد طبیعی کورتیزول - یکی از هورمون‌های استرس- را در خون داشتند.

به گفته چاندولا میزان بیش از حد کورتیزول در گردش خون ممکن است به رگ‌های خونی صدمه بزند.

چاندولا گفت: "اگر شما به طور مداوم تحت استرس باشید، این سیستم‌های زیست‌شناختی در بدن شما به طور غیرطبیعی عمل می‌کنند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha