معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی گفت : عدم مهار به‌ موقع فشار خون می‌تواند عوارض ناگواری از جمله ابتلا به بیماریهای دیگر را در پی داشته باشد.

دكتر نادر نیك‌ پرست  به ایرنا گفت : بیماریهای خطرناكی مانند نارسایی‌های قلبی و كلیوی از امراضی است كه ممكن است بر اثر بی‌توجهی متوجه مبتلایان فشار خون شود.

وی افزود : شناسایی زودرس این امراض، كنترل بموقع و درمان موثر، مولفه‌ای بسیار مهم در كاهش عوارض این بیماریها و جلوگیری از ایجاد بیماریهای بعدی است.

دكتر نیك پرست اظهار داشت : بر اساس آخرین تحقیقات ‪ ۲۲/۷‬درصد از جمعیت استان خراسان شمالی از پنج سال پیش فشار خون خود را اندازه‌گیری نكرده‌اند.

وی این مشكل را در مردان ‪ ۲۲‬درصد بیش از زنان دانست و گفت : بیشترین مورد بی‌توجهی به اندازه‌گیری فشار خون در گروه ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۴‬سال و كمترین آن در گروه ‪ ۵۵‬تا ‪ ۶۴‬سال است.

وی ادامه داد : ‪ ۶/۴‬درصد از جمعیت استان نیز در طول یكسال گذشته توسط پزشك و یا مراكز بهداشتی و درمانی به عنوان افراد دارای فشار خون معرفی شده‌اند.

نیك ‌پرست اضافه كرد : این میزان در زنان ‪ ۴/۹‬درصد بیش از مردان است.

وی خاطرنشان كرد: ‪ ۷/۵‬درصد از بیماران فشار خونی نیز در مجموع شناسایی شده‌اند كه مورد هیچگونه درمانی قرار نگرفته‌اند، ‪ ۴۶/۷‬درصد تحت رژیم غذایی همراه درمان دارویی قرار دارند، ‪ ۱۶/۸‬درصد فقط تحت درمان رژیم غذایی و ‪۲۹‬ درصد نیز درمان دارویی بدون رژیم غذایی را دنبال می‌كنند.

معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی گفت : این در حالی است كه برخی از بیماریهای غیرواگیردار مانند فشار خون و ازدیاد چربی خون علاوه بر عوارضی كه خود به عنوان یك بیماری دارند می‌توانند زمینه ابتلا به‌بیماری دیگری را فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha