پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9376

محققان آمریكایی برای نخستین بار آزمایشی را آغاز كرده‌اند كه در آن از سلول‌های بنیادی برای رشد رگهای خونی جدید بمنظور جلوگیری از قطع پاها استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان دانشگاه نورث وسترن، سرگرم پیوند شكل پالایش شده سلولهای بالغ پاهای افرادی هستند كه رگهای خونی آنان به شدت مسدود شده است. هدف از این آزمایش رشد رگهای خونی كوچك جدید و احیای جریان خون در آنها است.

دو بیمار نخست در این آزمایش ملی كه در ‪ ۲۰‬مركز انجام می‌شود، اخیرا تحت پیوند سلول بنیادی در بیمارستان نورث وسترن مموریال قرار گرفتند.

دانشمندان دانشكده پزشكی فینبرگ و مجریان این طرح می‌گویند مسدود شدن عروق خونی در پاها موجب كاهش جریان خون در آنها، ایجاد زخم‌هایی التیام‌ناپذیر و در نتیجه از بین رفتن بافت و قانقاریا می‌شود.

این شرایط كه "كم خونی حاد پاها" نام دارد، سالانه منجر به بیش از یكصد هزار قطع عضو در آمریكا می‌شود.

گروه مورد نظر این تحقیق، بیمارانی است كه تمامی گزینه‌های پزشكی دیگر مانند آنژیوپلاستی، عمل استنت و بای‌پس را برای ترمیم رگهای مسدود شده در پاهایشان، انجام داده‌اند.

دكتر داگلاس لوسورد محقق ارشد این پروژه گفت این بیماران در پایان راه درمانی قرار دارند و سرانجام با قطع عضو رو به رو می‌شوند.

به گفته وی شیوه جدید، راه امیدواركننده ای برای كمك به این بیماران بمنظور جلوگیری از قطع پاهای آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha