دبیر سمینار درمانهای تسكینی در بیماران مبتلا به سرطان غیرقابل درمان گفت درد مهمترین مساله و مهمترین عامل ناراحتی بیماران مبتلا به سرطان‌های غیر قابل درمان قطعی است كه باید با كمك روش‌های طب تسكینی كنترل شود.

دكتر "محمدرضا میر" دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران روز  در حاشیه سمینار درمان‌های تسكینی در بیماران سرطانی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت عامل درد علاوه زندگی خود بیمار خانواده و متعاقب آن كل جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سمینار یك روزه درمانهای تسكینی در بیماران مبتلا به سرطان‌های غیر قابل درمان روز چهارشنبه در مركز تصویربراری بیمارستان امام خمینی برگزار شد.

وی گفت بیشتر مبتلایان به سرطان حداقل از یك علامت فیزیكی مهم رنج می‌برند كه به درمان و تسكین نیاز دارد حتی زمانیكه بیماری بطور موثر درمان می‌شود و زندگی طولانی می‌شود هنوز نگرانی‌هایی در مورد مشكلات فیزیكی، روانی، عاطفی و معنوی بیماران وجود دارد.

رییس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی افزود به كارگیری اصول درمان‌های تسكینی به منظور بهبود درد بیماران سرطانی و رها نكردن آنها موجب كارایی بیشتر و ارتقاء كیفیت زندگی بیمار می‌شود.

به گفته این متخصص جراحی‌های سرطان، در مورد بیمارانی كه بیماری بدخیم در آنها بطور موثر قابل درمان نیست مراقبت‌های حمایتی و تسكین‌دهنده باید بخش غالب برنامه‌های درمانی آنها را تشكیل دهد.

دكتر میر با بیان اینكه تاكید مراقبت‌های حمایتی و تسكین‌دهنده بطور عمده باید متوجه علایم ناخوشایند و آزاردهنده بیماران باشد گفت آرامش و تسكین درد بیمار و به دنبال آن ارتقاء كیفیت زندگی در بیماران سرطانی مستلزم مشاركت و همكاری یك تیم درمانی است كه شامل خود بیمار سرطانی، خانواده بیمار، ارایه‌كنندگان خدمات مورد نیاز و حمایت مسئولین سلامتی است.

این متخصص جراحی‌های سرطان با تاكید بر اینكه طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی یك ركن از چهار ركن كنترل سرطان درمان‌های حمایتی و تسكینی است افزود فراهم نمودن خدمات عالی و با كیفیت حمایتی و تسكینی همچنان یك هدف مقدس و بزرگ برای همه جوامع بشری و عموم نظام‌های سلامتی باقی خواهد ماند.

دكتر میر یادآور شد نكته مهم دیگر این است كه بدون اینكه بیمار و خانواده‌اش را ناامید كنیم درمان تسكینی را برای او در نظر بگیریم و در این كار به حفظ امید بیماران و خانواده‌هایشان توجه داشته باشیم.

به گفته او، بزرگترین مانع سر راه درمان تسكینی چگونگی بیان اطلاعات صحیح و حقیقی توسط جراحان برای بیماران بدون نابود كردن امید آنها است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص تعریف سازمان بهداشت جهانی از درمان‌های تسكینی گفت درمان تسكینی روشی است برای جلوگیری، تسكین، تخفیف یا آرام كردن دردهای بیماری بدون درمان موثر و قطعی.

مفهوم كیفیت زندگی شامل ابعاد فیزیكی، روانشناختی، اجتماعی و روحی است كه وقتی سرطان پیشرفته باشد تمام ابعاد كیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

سمینار درمان‌های تسكینی در بیماران مبتلا به سرطان غیر قابل درمان قطعی امروز (چهارشنبه) در بیمارستان امام خمینی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha