دانشمندان در آمریکا موفق به ابداع یک تکنیک جدید پیوند عضو شده‌اند که ضمن این كه بیماران پیوندی را از مصرف داروهای خاص سرکوب سیستم دفاعی بدن بی‌نیاز می‌كند، می‌تواند گامی در جهت هموار كردن مسیر تامین اعضای پیوندی مورد نیاز از طریق حیوانات باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران در مطالعات خود كه شرح آن در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده موفق شدند عمل پیوند کلیه را در پنج بیمار به گونه ای انجام دهند كه چهار نفر آنها توانستند بدون نیاز به مصرف داروهای ویژه جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی، سلامت خود را بازیابند.

پژوهشگران خاطر نشان كردند كه این دستاورد جدید می تواند پیشرفت مهمی در کمک به بیماران پیوندی برای افزایش طول عمر و کیفیت زندگی باشد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بیماران پیوندی پس از دریافت عضو جدید با آن مواجه هستند این است که مجبور می‌شوند برای باقی عمر از داروهای سرکوب كننده یا تضعیف كننده سیستم دفاعی بدن استفاده كنند.

هرچند این داروها مانع پس زده شدن عضو تازه توسط بدن می شوند اما بیمار را در مقابل طیف گسترده ای از عفونت هایی که می تواند مرگبار باشند، آسیب پذیر می کنند.

به گفته دانشمندان این تکنیک تازه به بیماران اجازه می دهد به مصرف این داروها خاتمه دهند.

چهار نفر از پنج بیمار تحت مطالعه پنج سال پس از پیوند هنوز دارای عملکرد عادی کلیه هستند و مشکلی ندارند.

دانشمندان متذكر شدند كه کلید تكنیك جدید این است که پزشکان مقداری از مغز استخوان فرد اهدا کننده را علاوه بر کلیه به دریافت کننده عضو پیوند زدند.

به گزارش ایسنا، آنها ابتدا سلول های بالغ مصونیت بدن را در فرد گیرنده عضو نابود كرده و سپس مغز استخوان فرد اهدا کننده و به دنبال آن کلیه را به بیمار پیوند زدند.

زمانی که سیستم دفاعی بدن بیمار بهبود یافت، با عضو خارجی همچون عضوی خودی برخورد کرد.

محققان تاكید كردند که هرچند این شیوه مشکل کمبود عضو پیوندی را حل نخواهد کرد اما اگر بتوان آن را در مطالعات جدید تکرار کرد ممکن است شرایط را برای پیوند کردن اعضای بدن حیوانات به انسان مهیا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha