شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9392

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی، با استناد به بررسی‌های انجام شده در واحد پیوند انجمن از انتظار یكهزار بیمار دیالیزی كه تمام مراحل آزمایش‌های لازم جهت پیوند كلیه را انجام دادند، برای دریافت كلیه پیوندی خبر داد و گفت: برای رفع مشكلات این بیماران پیشنهاد می‌كنیم دولت مبلغ هدیه ایثار را در اختیار نیازمندان به پیوند كلیه قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، قاسمی تصریح كرد: این افراد از نظر پزشكان آماده دریافت كلیه هستند؛ در حالی كه انتظار برای اهداء كنندگان واقعی كلیه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 400 بیمار دیالیزی در تهران و حدود 600 بیمار دیگر نیز در سایر استانهای كشور در فهرست دریافت كلیه به سر می‌برند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی، با بیان این كه شرایط اهدای عضو در كشور با ركود جدی مواجه شده است، خاطرنشان كرد: متاسفانه طی 10 سال اخیر به دلیل كم توجهی به پیوند اعضاء از بیماران مبتلا به مرگ مغزی شاهد ركود در این زمینه هستیم، حال آن كه همواره به حداقل رساندن مشكلات بیماران نیازمند پیوند اعضاء بر لزوم تقویت بانك پیوند اعضاء با بهره مندی از اعضای بدن افراد مرگ مغزی تاكید می‌شود.

وی یادآور شد: با بهره‌گیری از اعضای بدن افراد مرگ مغزی می‌توان به معضل بیماران نیازمند به عضو و خانواده‌های آنها برای همیشه خاتمه داد.

قاسمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دست اندركاران تدوین بودجه سال آینده كشور، خواست تا برای حمایت جدی، ملموس و حقیقی، هدیه ایثار را با برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون به صورت مستقیم در اختیار بیماران نیازمند عضو قرار دهند تا بدین ترتیب شرایط پیوند كلیه برای این افراد آسان‌تر شود.

وی در توضیح این مطلب، گفت: در حال حاضر به اهداء كنندگان، یك میلیون تومان هدیه ایثار از سوی دولت پرداخت می‌شود؛ در حالی كه این مبلغ به هیچ عنوان از سوی اهداء كنندگان جزو مبالغ پرداخت كنندگان محسوب نمی‌شود. حال آن كه فلسفه پرداخت هدیه ایثار حمایت از بیماران دیالیزی و در آستانه پیوند كلیه عنوان شده است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی، خاطرنشان كرد: در حال حاضر مبلغی كه به عنوان هدیه ایثار به اهداء كنندگان پرداخت می‌شود، هیچ كمكی برای بیماران نیازمند كلیه به حساب نمی‌آید.

وی به نمایندگی از بیماران نیازمند كلیه اظهار كرد: انتظار ما از مسوولان و نمایندگان مجلس، اهدای ایثار به بیماران آماده پیوند است؛ چرا كه در حال حاضر این مبلغ در اختیار اهداء كنندگان قرار می‌گیرد.

قاسمی با اعلام این كه سالانه دو میلیارد تومان بابت بودجه هدیه ایثار هزینه می‌شود، تصریح كرد: این در شرایطی است كه در صورت هزینه كرد صحیح و اصولی این مبلغ به طور قطع تعداد بیماران در انتظار پیوند كاهش خواهد یافت.

وی اذعان كرد: در حال حاضر بسیاری از بیماران در انتظار كلیه به دلیل فقر و ناتوانی مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تهیه كلیه از افراد غریبه نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha