شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9397

آیا تا به حال این اتفاق برایتان افتاده است که در هنگام دویدن یا در حین کلا ایروبیک ناگهان ساق پایتان درد بگیرد؟ مینشینید، ساق پایتان را که دردناک شده میگیرید؟ناگهان چه اتفاقی برای پایتان افتاده است؟

اگر چه درد ساق پا دردناک و ناراحت کننده است ولی در حقیقت  در اکثر درد های ساق پا نشانه ای برای  مشکل جدی وجود ندارد. معمولاً درد ساق پا، با سوزش عضلات یا بافت های دیگر در جلوی قسمت پایین پا(زانو تا قوزک ) است  که ناشی از تورم یا سوزش های کوچک و مستمر است ومی تواند با استفاده از درمانهایی که سلامت نیوز در ذیل به آن اشاره می کند،درمان یا پیشگیری شود. اما اگر درد ساق پایتان ادامه پیدا کرد یا مجداً علیرغم درمانهای شخصی درد ادامه دار بود به دکتر مراجعه کنید . ممکن است استخوان پایتان مو برداشته باشد، یک پریدگی یا ترک خیلی ریز در استخوان «مو برداشتگی»استخوان به خودی خود رفع نمی شود و در صورت عدم درمان ممکن است مشکل جدی شود.

با دردتان کار نکنید : شما در صورتی که بخواهید با درد ساق پایتان لجبازی کنید یا به آن کم محلی کنید هیچ امتیازی کسب نخواهید کرد. در بهترین  حالت، درد کمتر نخواهد شد و در بدترین حالت، شما شرایط را برای آسیب جدی تر آماده می کنید. تا وقتی که در حال درمان درد ساق پایتان هستید،پایتان را استراحت دهید یا حداقل طول مسیر پیاده روی خود را کم کنید.
یخ بگذارید: یخ انتخاب خوبی برای کم کردن سوزش زخم ها وآسیب های پیش آمده در هر ورزشی است  و درد ساق پا نیز از این قاعده مستثنی نیست . یک روش کارآمد این است که: یک لیوان یکبار مصرف (کاغذی یا فومی) را پر از آب کنید و در فریزر بگذارید. وقتی که آب کاملاً یخ زد، لبه ی لیوان را ببرید تا کمی از یخ آشکار شود. و با آن ساق پا را به مدت 10 دقیقه هر بار و تا 4 بار  در روز  به مدت یک یا دو هفته ، ماساژ دهید. همچنین می توانید یخ کردن با کیسه ی سبزیجات مثل کیسه ی نخود سبز یا ذرت یخ زده را هم امتحان کنید.
آن را ببندید: بستن ساق پا با باند کشی یا پوشیدن جوراب کشی (ساق بند) که راحت  و محکم به ساق می چسبد ، از طریق فشار دادن موضع، که ممکن است به محدود کردن سوزش کمک کند (از طریق محکم نگه داشتن  بافت ها و جلوگیری  از حرکت زیاد عضلات ) می تواند کمی التیام  بخش باشد. (لازم به ذکر است ک برای حداقل چند روز کمی آسان بگیرید، ولی شما نمی خواهید که کاملاً پایتان را بی حرکت نگه دارید: حرکت ملایم یا خون تازه را به بافت آسیب دیده می رساند و جریان زیاده بر نیازرا از محل سوزش دور می کند.
دو عدد آسپرین بخورید: مسکن های آسپرین و ایبوبروفن که نیاز  به نسخه ه ندارند، معمولاً در رفع درد ساق پا بسیار موثر هستند . بنابراین شما می توانید یکی از این دو امتحان  کنید. هر کدام از این دو می تواند در رفع تورم و گرفتگی همراه درد پا نیز مفید باشد. از طرفی دیگر، استامینوفن ممکن است درد التیام دهد، ولی به رفع گر فتگی کمکی نخواهد کرد. زنان باردار یا شیرده و افرادی که به این داروها حساسیت دارند باید قبل از مصرف با پزشکشان مشورت نمایند.
خود را بابدنتان هماهنگ کنید: بزرگترین علت اینکه مردم جراحت های بیش از اندازه بر می دارند، این  است که به علائمی که بدنشان برایشان می فرستد توجهی نمی کنند. اگر عضوی درد می کند،  استراحتش  دهید، سردش کنید و در صورت نیاز درباره ی آن با دکتر تان صحبت کنید تا ببیند چه تغییراتی می توانید  بدهید تا از ظهور دوباره ی درد یا جراحت پیشگیری کنید.
«تو کفش های ورزشی» را امتحان کنید: از آنجا که درد ساق پا معمولاً نتیجه ی ضربه  بیش از حد به پا در موقع پیاده روی یا جست وخیز یا فعالیت های دیگر ی  که اثر منفی زیادی دارند و وزن را بر پا تحمیل می کنند، می باشد، گذاشتن یک تو کفشی داخل کفشتان می تواند آرامش بخش  باشد. این تو کفشی ها به آرام کردن ضربه  در موقعی که پای شما بر روی زمین سخت فرود می آید، کمک می کنند . می توانید آنها را از فروشگاههای ورزشی، کفش فروشی ها تهیه  کنید.همچنین کفش هایی که در موقع ورزش می پوشید را امتحان کنید و مطمئن شوید که به اندازه ی لازم نرم هستند.
از سیمان دوری کنید: یک راه دیگر برای کاهش تاثیرات منفی تمرینات روزمره تان آن است که مطمئن شوید که برروی سطوح انعطاف پذیر نظیر مسیر شنی  دو ومیدانی ، قلوه سنگ یا چمن حرکت می کنید.
اگر مجبورید که در جاده ها بدوید، سعی کنید راههایی را انتخاب کنید که آسفالتی هستند نه راههای سیمانی را. اگر آئروبیک می کنید، شاید لازم باشد که حتی از کف های سیمانی (بتنی) موکت شده نیز دوری کنید.
کف های چوبی بهترین هستند.
تمرین ترکیبی انجام دهید: یک راه برای استراحت در طی دوره ی درد ساق پا بدون قطع  کردن همه ی تمرینات ورزشی این است که به نوع دیگری از ورزش روی آورید. اگر دونده هستید، کمی شنا دوچرخه  ثابت یا تمرینات دیگری که به اندازه ی دیدن فشار به ساق هایتان وارد نمی کند، به تمریناتتان اضافه کنید.
بر روی تپه ها ندوید: دویدن هنگام بالا یا پائین رفتن از تپه ها می تواند باعث درد ساق پا شود یا آن را تشدید کند.
در ابتدا ی کار از جراحت جلوگیری کنید: همیشه قبل  از ورزش بدنتان را گرم کنید تا خون در بافت ها جریان پیدا کند. عضلات گرم کمتر از عضلات سرد در معرض آسیب هستند. با کمی راه رفتن نرم یا حرکات کششی آرام خود را گرم کنید.

مترجم سلامت نیوز:مرجان قرائتی فوق لیسانس انگل شناسی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha