شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9400

ایمونوگلوبین وریدی یا IVIG تنها از خون انسان ها تهیه شده برای رفع بیماری های ناشی از ضعف سامانه دفاعی کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز،این دارو که برای بیماران پیوند عضوی،نوزادان کم وزن و دچار عفونت و بیمارانی که دچار ضعف سیستم دفاعی هستند کاربرد دارد،یک داروی مشتق از پلاسمای خون انسان و جزو داروهای یارانه ای است که به طور محدود در کشور برای بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند وارد و توزیع می شود،که ممکن است شما را برای به دست آورد آن کمی به مشکل اندازد.
در حال حاضر 100 هزار لیتر پلاسمای خون  به خارج از کشور فرستاده شده که این مقدار تامین کننده 420 کیلوگرم IVIG است ،ولی نیاز کشور ما 700 کیلوگرم است!
این دارو در عفونتهای حادی مثل ایدز اطفال و کاوازاکی نیز موثر است.
دومنیک اسپاتافورا یکی از مصرف کنندگان این دارو این دارو را معجره ای قلم داد می کند و می گوید:پس از اولین تزریق توانستم از انگشتانم استفاده کنم،لرز اندامهایم کم شد و علائم بیماری من کم کم از بین رفت.دومینیک،مبتلا به نوروپاتی حرکتی چند کانونی بود. بیماری ای که می تواند فرد را با فلج کردن،زمین گیر کند.
IVIG داروی در عین حال پر عارضه و گرانی است.عوارض گزارش شده از این دارو عبارتند از:تب،سردرد،گر گرفتگی،درد عضلات و قفسه سینه و تنگی نفس،این عوارض همه طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارند.
پیش بینی می شود استفاده از این دارو تا سال 2010 دو برابر شود چون تا پیش از این استفاده از این فرآورده خونی محدود بود ولی اکنون با روشن شدن اثرات مفید آن در درمان بیماری های استفاده از آن افزایش خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha