پژوهشگران آلمانی در تحقیقات خود کشف کردند پاسخی که بیماران مبتلا به افسردگی به درمان با داروهای مختلف ضد افسردگی نشان می دهند با تغییرات کوچک ژنتیکی ارتباط دارد.

به گزارش سلام نیوز به نقل از مهر، دانشمندان موسسه روانپزشکی ماکس پلانک در مونیخ آلمان که نتایج تحقیقات خود را در مجله " Neuron" منتشر کرده اند، نشان دادند که پاسخ بیماران افسرده به درمان با داروهای مختلف ضد افسردگی ریشه ژنتیکی دارد.

در این خصوص مانفرد اور سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد: "داروهای ضدافسردگی اولین خط درمان درمقابله با افسردگیهای حاد هستند اما تاثیرات این داورها هنوز رضایتبخش نیست به طوری که تنها یک سوم بیماران نسبت به این داروها پاسخ مثبت می دهند."

یکی از دلایل این پاسخ اندک به این داروها، پروتئینی با عنوان P-gp است که وظیفه حمل و نقل بین غشایی را به عهده دارد و در افزایش احتمال اینکه داروها از موانع هماتوآنسوفالیک عبور کنند و به هدف برسند نقش ویژه ای ایفا می کند.

این دانشمندان با بررسی موشهای آزمایشگاهی و 443 بیمار تحت درمان با دو نوع مختلف از داروهای ضد افسردگی موفق شدند حضور 11 گونه از ژنی که در انسان پروتئین P-gp مرتبط با سطوح مختلف پاسخ به داروها را رمزگذاری می کند، شناسایی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha