تا به حال از خود پرسیده‌اید كه چطور می‌شود با خوردن قرصی كه دوربینی در آن تعبیه شده است نخستین نشانه‌های سرطان را شناسایی كرد؟

به گزارش ساینس دیلی، یك دوربین كوچك برای تهیه تصاویری رنگی با كیفیت در فضاهای محدود طراحی شده است. چنین وسیله‌ای می‌تواند نشانه‌های هشداردهنده از سرطان مری را كه پیدا كند.

در یك طرح بنیادی، وسیله آندوسكوپی جدید و كوچكتری طراحی شده كه در مقایسه با فناوری‌های موجود، استفاده از آن برای بیماران راحت‌تر و ارزان‌تر است.

نخستین كاربرد این وسیله روی انسان در جستجو برای یافتن نشانه‌های اولیه سرطان مری است در نشریه انجمن مهندسان برق و الكترونیك در زمینه "مهندسی زیست پزشكی" مطرح خواهد شد.

"اریك سیبل" مجری این تحقیقات و دانشیار مهندسی مكانیك دانشگاه واشنگتن گفت فناوری ما كاملا با آنچه كه اكنون در دسترس قرار دارد متفاوت است. این فناوری می‌تواند پایه و مبنایی برای آندوسكوپی در آینده باشد.

طی ‪ ۳۰‬سال گذشته تشخیص سرطان مری به بیش از سه برابر افزایش یافته است.

مری بخشی از سیستم گوارشی است كه غذا را از گلو به سمت معده هدایت می‌كند.

سرطان مری اغلب در پی بیماری موسوم به مری برت "‪"Barrett،s esophaus‬ كه لایه مری را تا حد زیادی تغییر می‌دهد، بروز می‌كند.

بهبودی بیماران مبتلا به "مری برت" امكان پذیر است و بیماران می‌توانند از سرطان مهلك مری پیشگیری كنند.

اما از آنجا كه اسكن داخلی گران است، اغلب مردم تا زمانی بیماریشان به سرطان پیشرفت نكند، متوجه آن نمی‌شوند و در این مرحله نیز میزان نجات یافتن از این بیماری كمتر از ‪ ۱۵‬درصد است.

آندوسكوپ دوربین انعطاف‌پذیری است كه به حفره‌های بدن سفر می‌كند تا بخش‌های سیستم گوارشی، قولون و یا نای را بطور مستقیم بررسی كند.

اغلب آندوسكوپ‌های امروزی با استفاده از راهبرد معمولی كه هر بخش از دوربین از بخش خاصی تصویربرداری می‌كند، كار می‌كنند. این ابزارها ریسمانی طولانی و انعطاف پذیری با قطر حدود ‪ ۹‬میلی‌متر یعنی در حدود عرض ناخن انسان هستند. با توجه به قطر این ریسمان بیماران را باید در طول این اسكن بی‌حس كرد.

اما آندوسكوپی كه در دانشگاه واشنگتن ابداع شده، كاملا متفاوت است.

این آندوسكوپ فقط یك فیبر اپتیك برای انتشار نور و شش فیبر برای جمع‌آوری نور دارد كه تمامی آنها در قرصی به قطر ‪ ۱/۴‬میلی‌متر قرار گرفته است.

زمانی كه این قرص بلعیده می‌شود جریان برق از طریق آندوسكوپ دانشگاه واشنگتن موجب می‌شود این ابراز به عقب و جلو حركت كند تا تنها چشم الكترونیك آن بتواند با هر حركت یك پیكسل، همه جا را ببیند.

در همین زمان این فیبر می‌چرخد و نوك آن نور لیزری قرمز، سبز و آبی منتشر می‌كند. تصویر پردازش و تلفیق شده بدست آمده از تمامی این اطلاعات، یك تصویر دو بعدی رنگی را در اختیار پزشكان قرار می‌دهد.

این تار در مدل تست شده در هر ثانیه پنج هزار بار می‌چرخد و در هر ثانیه ‪ ۱۵‬تصویر رنگی تهیه می‌كند. شفافیت آن نیز مطلوب‌تر از ‪ ۱۰۰‬میكرون و یا بیش از ‪ ۵۰۰‬خط در اینچ است. اگرچه اندوسكوپ‌های معمولی تصاویری با شفافیت بالا تهیه می‌كنند اما آندوسكوپ جدید كه در غلاف یك كپسول قرار می‌گیرد، بطور خاص برای بررسی‌های ارزان قیمت طراحی شده است.

استفاده از این ابزار اسكن از آن جهت ارزان تمام می‌شود كه آن قدر كوچك است كه نیازی به بیهوشی و بی‌حسی كه هزینه روند معمولی را افزایش می‌دهد ندارد.

آندوسكوپ بی‌سیمی كه توسط یك گروه دیگر ساخته شده، و در اصل برای گردش در سراسر بدن و شناسایی سرطان روده طراحی شده بود، اكنون برای بررسی سرطان مری به بازار ارائه شده است.

این فناوری در قرصی ارایه شده است كه به اندازه پهنای ناخن یك انسان بزرگسال عرض و دو برابر آن طول دارد.

در مقابل، ابعاد فیبر آندوسكوپی دانشگاه واشنگتن حدود نصف فناوری مشابه خود است. این وسیله در یك قرص كپسول استاندارد تعبیه شده است.

به گفته سیبل این قرص حتی می‌تواند كوچكتر باشد اما محققان اندازه‌ای را انتخاب كرده‌اند كه استفاده و بلع آن آسان باشد.

یكی دیگر از مضرات كپسول‌های بی‌سیم این است كه تنها می‌توانند یك دید از فاصله نزدیك داشته باشند.

وقتی قرصی بلعیده می‌شود فرد دیگر كنترلی بر روی آن ندارد. قرص خورده شده و پایین می‌رود. اما ازآنجا كه آندوسكوپی جدید دانشگاه واشنگتن در یك غلاف كپسولی قرار گرفته است پزشك می‌تواند ان را در منطقه مد نظر خود به بالا و پایین حركت دهد.

سیبل چالش بزرگ بعدی را ارزان تر كردن آندوسكوپ جدید عنوان كرد.

محققان امیدوارند در آینده از آندوسكوپ جدید نه تنها برای تصویربرداری بلكه برای دارو رسانی و برای بیماری‌های دیگر نیز استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha